Voor leerlingen van groep 8 breekt een spannende periode aan: de overstap naar het voortgezet onderwijs. In normale tijden bezoeken ze dan massaal open dagen om zich te oriënteren op de school van hun keuze. Afgelopen jaar was dit door corona dooronmogelijk. Om leerlingen toch goed te kunnen informeren, hadden (bijna) alle middelbare scholen in Rotterdam en omstreken de handen ineengeslagen voor een uniek virtueel evenement: de Digitale Scholenmarkt. Tijdens deze online bijeenkomst konden de circa tachtig VO-scholen zich presenteren, workshops geven, praten met bezoekers en laten zien wat de school te bieden heeft. Zo kregen leerlingen, leerkrachten, ouders en verzorgers coronaproof een goede indruk van de verschillende scholen. De jury van de Computable Awards 2021 in de categorie Onderwijsproject nomineert het project ‘Digitale Scholenmarkt’.
Na maanden van saaie Teams- en Zoom-sessies is er eindelijk een spannender digitaal concept dat bovendien veel beter aansluit op de belevingswereld van kinderen en het doel van ontmoeten op een markt: GoMeet, een virtueel 3D-platform voor beurzen en congressen. De bezoeker – of liever gezegd zijn/haar avatar – kan coronaproof, maar toch actief, deelnemen aan een evenement. Het Rotterdamse voortgezet onderwijs had de primeur op GoMeet met de Digitale Scholenmarkt. GoMeet is ontwikkeld in een joint venture van de Nederlandse vr-ontwikkelaar Enversed Studios, evenementenburau ZesEvents en onderwijs en ict-specialist Dieter.nl. GoMeet wordt technisch ondersteund door de Amerikaanse virtual reality-specialist VirBELA. Dit bedrijf ontwikkelde een virtuele campus waar GoMeet op gestoeld is.
Voor de leerlingen en hun ouders is het driedimensionale evenement niet alleen informatief, maar vooral ook leuk. Het lijkt op een avonturenspel of animatie. De leerling logt in en maakt een eigen avatar aan, dan volgt er een keuze uit schoolniveau en regio. Ouders en verzorgers kunnen ook een avatar aanmaken. Ze kunnen dus samen over de scholenmarkt rondstruinen en alle deelnemende scholen bezoeken in hun stand. Bij de stands zijn filmpjes en informatie over de betreffende school aan te klikken. De avatars kunnen vragen stellen door te chatten met een van de personen bij de stand – medewerkers van de school – of aanhaken bij een gesprek. Zo werd het kiezen van de juiste middelbare school ook in deze roerige tijden leuk, informatief, plaatsonafhankelijk en daarmee veilig.
Juryoordeel
De jury van de Computable Awards 2021 in de categorie Onderwijsproject waardeert deze samenwerking van drie Nederlandse specialisten en het resultaat zeer. Doordat dit project 100 procent getriggerd werd door de pandemie, werd het aanvankelijk met argusogen bekeken. De uitspraak dat de coronacrisis de digitalisering met zo’n zeven jaar heeft versneld, moet nog blijken voor het onderwijs. Dat de instellingen, leerkrachten en de ouders gezamenlijk voor de leeuwen zijn gegooid in deze sector, en men noodgedwongen en met alle stakeholders gezamenlijk een opmerkelijke inhaalslag heeft gemaakt, is wel duidelijk. Net zoals de hybride werkplek is nu ook het hybride onderwijs wel als een breed gedragen blijvertje te beschouwen.
Dat geldt na 2020 ook voor de scholenmarkt waar de basisschoolleerlingen zich op het voortgezet onderwijs oriënteren en welke normaal in de aula’s en gymzalen plaatsvindt. Dat er hier voor een vorm is gekozen die vooral goed aansluit op de digitale belevingswereld van de ‘eindklanten’ en de kinderen activeert en centraal zet, maar ook de ouders mee laat doen, wordt als positief ervaren. Het is nog geen complete vr, dit GoMeet, maar wel al een interactieve en sociale multi-user 3D-wereld. Het was voor meer dan tienduizend kinderen en hun ouders een laagdrempelige en toekomstbestendige ‘boost’ van de digitalisering in het onderwijs, die zeker navolging in Nederland en daarbuiten zal krijgen. Daarom is ‘Digitale Scholenmarkt’ en terechte genomineerde.