Samen met Huygens Instituut voor Nederlandse Geschiedenis, Jheronimus Academy of Data Science (JADS), Creatieve vakschool SintLucas en Erfgoed ’s-Hertogenbosch van de gemeente werkt Avans de komende jaren aan het project Den Bosch Time Machine. Die tijdmachine brengt achthonderd jaar aan lokale geschiedenis digitaal tot leven. Bij project worden historische data uitgezocht en gedigitaliseerd. Het gaat om informatie in archieven op het gebied van bevolkingsregisters, bouwtekeningen, archeologische en bouwhistorische gegevens, afbeeldingen, audiofragmenten en schilderijen, maar ook om persoonlijke verhalen van Bosschenaren. De jury van de Computable Awards 2021 in de categorie Onderwijsproject nomineert het project ‘Den Bosch Time Machine’.
Deze big data worden mede door studenten van Avans, die meedoen aan de minor Emerging Technologies Playground, gedigitaliseerd of ontsloten. De minor is van de academie voor Industrie en Informatica. Het project staat in het teken van het inzetten van technologie en data, bijvoorbeeld in projecten om de leefbaarheid van een stad te verbeteren en na te denken over maatschappelijke projecten. De studenten zijn in de multidisciplinaire minor vooral afkomstig van de opleidingen Communication & Multimedia Design (CMD), Informatica en Werktuigbouwkunde en Elektrotechniek.
De uiteindelijke uitwerking van het project is voor een brede doelgroep interessant; voor wetenschappelijk onderzoek, inwoners uit de stad, jong en oud, maar ook voor scholieren die op een interactieve manier over de stad willen leren. Dat kan via gamification, een interactieve kaart waar je door de tijd kunt scrollen, virtual reality of bijvoorbeeld het bellen met en leeftijdsgenoot van vroeger. Je leert op een speelse manier van, en over de stad. Den Bosch Time Machine is onderdeel van een internationaal project en wordt ook uitgevoerd in steden als Amsterdam, Barcelona en Jeruzalem.
Juryoordeel
De jury van de Computable Awards 2021 in de categorie Onderwijsproject vindt dat de samenwerking tussen de verschillende scholen in de regio een grote bijdrage levert aan de betrokkenheid van verschillende belanghebbenden en dat de diversiteit aan specialisaties dit project tot een succes maakt. Tijdens de presentatie kwam uitstekend naar voren hoe Den Bosch in de verschillende tijdperken er uit moeten hebben gezien. Dit maakt het goed toepasbaar voor meerdere doelgroepen.
Ook de ontwikkelmethodiek van design thinking biedt studenten de mogelijkheid om buiten de kaders van standaard projectmethodieken te denken. Studenten worden echt uitgedaagd om vanuit diverse invalshoeken naar het gewenste resultaat toe te werken. Co-creatie en out-of-the-box werkwijzen zullen de historie van de stad Den Bosch visualiseren. De Jury van de Computable Awards 2021 is van mening dat de inzending ‘Den Bosch Time Machine’ een nominatie in de categorie Onderwijsproject verdient.