De Italiaanse autofabrikant Ferrari gaat in zee met Amazon Web Services (AWS) voor data-opslag, machine learning en ai. Zowel de afdeling voor productieauto’s als de divisie die in de racerij en de Formule 1 actief is, zal van de diensten van Amazon gebruikmaken.
De technologie van AWS moet het ontwerpen en testen van nieuwe auto’s stroomlijnen. Ook moet het de lont steken in de innovatie-inspanningen bij Ferrari. Ook in de marketing krijgt de AWS-cloud een plaats. Ferrari zal AWS gebruiken om een digitaal ‘fan engagement’-platform te lanceren, via een mobiele app. Dat moet honderden miljoenen fans wereldwijd betrekken met exclusieve en gepersonaliseerde content.
Ferrari zal gebruikmaken van Amazon Elastic Compute Cloud (Amazon EC2), met een reeks gespecialiseerde instance-types voor high-performance computing. Zo kan de fabrikant complexe, virtuele simulaties uitvoeren en autoprestaties testen onder verschillende rijomstandigheden en racescenario’s. Dat moet de ingenieurs van het bedrijf dan weer toelaten een agile aanpak te volgen, meer te experimenteren met nieuwe ontwerpen en om hun innovatietempo te versnellen.
‘Ik ben ervan overtuigd dat AWS ons bedrijf in staat zal stellen een data-gedreven organisatie te worden die de kracht van technologie gebruikt om onze producten te verbeteren, de betrokkenheid met Ferrari-liefhebbers wereldwijd te vergroten en continu meer opwindende rijervaringen te leveren’, zegt Mattia Binotto, directeur van Scuderia Ferrari. Volgens de topman deden vooral de focus van AWS op innovatie en de grote portfolio van mogelijkheden Ferrari ervoor kiezen om met het Amerikaanse bedrijf een contract af te sluiten. ‘Gedurende onze legendarische geschiedenis heeft Ferrari racen en innovatie centraal gesteld, en nu kijken we ernaar uit om AWS machine learning, advanced analytics, en high-performance computing in het hele bedrijf toe te passen om diepere inzichten en nog krachtigere auto’s te leveren’, aldus Binotto.