Negentien leden van het Europees Parlement hebben de handen ineengeslagen om de Digital Services Act te wijzigen. Ze willen met name het tracken van consumenten op internet voor marketingdoeleinden streng reguleren. Voor bedrijven als Facebook, Google en Amazon zou dat een streep door de rekening zijn.
De grote technologiebedrijven verdienen elk jaar miljarden euro’s door ‘stiekem alle internetgebruikers te bespioneren’, zegt de Tracking-free Ads Coalition. Een van de mede-initiatiefnemers is de Nederlander Paul Tang (PvdA). ‘Het is tijd om een einde te maken aan een businessmodel dat schade toebrengt aan onze minderjarigen, privacy, adverteerders en media-uitgevers’, zegt hij. ‘Laten we een einde maken aan op persoonlijke gegevens gebaseerde reclame.’
De coalitie bestaat uit negentien leden van verschillende Europese partijen, zoals S&D, Renew Europe, The Greens/EFA en The Left. Ze worden gesteund door meer dan 25 non-gouvernementele organisaties, academici en particuliere bedrijven die zich hebben verenigd in een oproep om een einde te maken aan het alomtegenwoordig volgen van reclame. Onder hen het netwerk voor digitale rechten EDRi, de Amerikaanse NGO Accountable Tech, het Britse Global Action Plan, de Irish Council for Civil Liberties (ICCL).
Die ICCL heeft vandaag ook een rechtszaak aangespannen tegen IAB TechLab, de in New York gevestigde organisatie die de regels voor de wereldwijde online-reclame-industrie vaststelt. Tang: ‘We moeten alle beschikbare opties gebruiken om onze samenleving te beschermen tegen de ondoorzichtige en schadelijke praktijken van Big Tech. Handhaving van de GDPR en ePrivacy zijn noodzakelijk. We mogen niet vergeten hoe Big Tech al onze eerdere pogingen om deze sector te reguleren, probeert te omzeilen.’