De vraag is niet meer óf organisaties naar de cloud gaan, maar wanneer. Organisaties kiezen voor hybride, distributed- of multi-cloudstrategieën, maar zien zich hierbij geconfronteerd met een toenemende complexiteit op het gebied van monitoring. En dat is reden tot zorg.
Juist in een tijd waarin alles aankomt op de gebruikerservaring is goede monitoring cruciaal. Hoe pak je dit aan? Digital experience monitoring (dem) biedt uitkomst. Volgens Gartner moet it-management in 2023 bij zestig procent van de digitale businessinitiatieven rapporteren over de digitale ervaring van de gebruiker, ten opzichte van vijftien procent vandaag de dag.
Door de inzet van nieuwe cloudstrategieën hebben organisaties te maken met een complexe keten van leveranciers en services die gezamenlijk it-omgevingen draaiend moeten houden. Door deze complexiteit is het lastig te bepalen waar in de keten zich problemen voordoen en wie verantwoordelijk is voor de uiteindelijke gebruikerservaring. Naarmate organisaties groeien in hun digitale volwassenheid wordt het belangrijk om te weten aan welke it-knoppen gedraaid moet worden om inzichten te creëren die bijdragen aan het behalen van de bedrijfsdoelstellingen.
Oogkleppen
De ‘versaasing’ van het it-landschap betekent dat organisaties minder inzicht in en controle hebben over het functioneren van applicaties. Organisaties kunnen tenslotte niet zelf monitoringsoftware op de server van de saas-leverancier installeren. Maar het product kan wel een cruciale rol spelen in het bepalen van de gebruikerservaring. Organisaties kunnen ervoor kiezen om gebruik te maken van de gratis monitoringtools van de hyperscalers, maar daarmee zijn ze er nog niet. Deze tools geven slechts een beperkt beeld, omdat ze alleen dat deel van de omgeving monitoren dat bij de betreffende leverancier draait. Hierdoor werk je als organisaties met oogkleppen op.
Om meer grip te krijgen op de gebruikerservaring is het belangrijk dat organisaties over de juiste oplossingen beschikken om verschillende clouds en services te monitoren, en vervolgens geaggregeerde data te kunnen samenvoegen. Dem, een concept waarbij application performance monitoring (apm) en user experience monitoring (uem) samenkomen, kan uitkomst bieden.
Drie types
Op hoofdlijnen zijn er binnen dem drie types monitoring te onderscheiden:
- Real-user-monitoring
Een passieve vorm van monitoring waarbij alle interacties van daadwerkelijke websitebezoekers bij wordt gehouden;
- Synthetische monitoring
Meet continu hoe de ‘happy flow’ van potentiële websitebezoekers presteert. Zelfs wanneer er geen verkeer is, is de performance van een applicatie objectief inzichtelijk;
- Endpoint-monitoring
Geeft inzicht in alle eindgebruiker-devices en hoe deze de ervaring eventueel beïnvloeden .
Veel organisaties maken gebruik van een bepaald type monitoring. Vaak blijft dit bij technische monitoring, waarbij enkel naar technische metrics wordt gekeken, zonder inzicht in de eindgebruikerservaring. De toenemende complexiteit door cloud-omgevingen vereist echter een combinatie van bovenstaande typen monitoring en datacorrelatie. Zeker wanneer organisaties gebruikmaken van meerdere clouds (multi-cloud) of een combinatie van cloudopslag met on-premise opslag, is datacorrelatie en data-analyse onmisbaar om een goed beeld van de gebruikerservaring te kunnen creëren.
Datalake
Om een goede analyse te kunnen maken, is het noodzakelijk alle data vanuit de verschillende tools op één centrale locatie beschikbaar te maken. Dit kan door een datalake in te richten waar alle informatie geclusterd wordt.
Een andere mogelijkheid is kiezen voor een business proces monitoring (bpm)-oplossing. In een dergelijke oplossing wordt het hele bedrijfsproces uitgetekend en gevoed met informatie vanuit alle lagen in de organisatie. De volgende stap is het samenbrengen van alle monitoring metrics die op deze manier verzameld worden. Daarbij is het cruciaal dat organisaties afstappen van ‘ouderwetse’ kwantitatieve metrics (availability of performance), maar de vertaalslag maken naar kwalitatieve metrics die de doelstellingen vanuit de business ondersteunen (user experience). Op deze manier wordt onder meer de conversieratio inzichtelijk gemaakt, worden vertragende stappen in een bedrijfsproces blootgelegd en zijn ervaringen met een applicatie te kwantificeren.
Brug slaan
De moeilijkheid bij dit alles is dat it’ers niet altijd zicht hebben op de bovenliggende bedrijfsdoelen en dat andersom het management geen of te weinig kennis heeft van de it-systemen. Er ontbreekt iemand die deze brug kan slaan tussen business en it. Voor de continuïteit en het succes van de organisatie is het echter cruciaal dat de it-processen op één lijn liggen met de bedrijfsdoelstellingen. Wanneer niet duidelijk is hoe en waar ithet behalen van bedrijfsdoelstellingen kan aanjagen of juist afremmen, blijft het gissen waar aanpassingen doorgevoerd moeten worden en waarin geïnvesteerd moet worden om meer omzet te genereren.
Ondanks alle voordelen die digital experience monitoring biedt, zijn veel organisaties terughoudend in de toepassing ervan. Waarom? In de praktijk blijkt dat angst voor verandering ook hier een slechte raadgever is. Daarnaast is het zaak om ervoor te zorgen dat beslissers door de juiste mensen worden geïnformeerd over het belang van goede monitoring bij een transformatie naar de cloud.
Bedrijven moeten zichzelf afvragen of ze alle benodigde informatie kunnen ophalen met de strategie die ze nu voeren. Alleen door kritisch te kijken naar de gevoerde strategie en mee te gaan met de ontwikkelingen in de markt kunnen bedrijven blijven concurreren. Dem mag in deze analyse niet ontbreken, en zal in de komende jaren alleen maar hoger op de prioriteitenlijst komen te staan.
Auteur: Jeffrey de Haan, solutions director Sentia