De rol van de cio is door de Covid-19-pandemie veranderd. Driekwart van Europese cio’s heeft een uitgebreidere rol gekregen en cio’s krijgen steeds meer verantwoordelijkheid voor de klantervaring van hun organisatie. Dit artikel is de eerste van een driedelige serie over cio-thought leadership.
De Covid-19-pandemie was voor bedrijven een moment van de waarheid. Anders, het bleek dat veel bedrijven niet zo gestroomlijnd en veerkrachtig waren als ze ooit dachten. Waar voorheen sommige bedrijven digitale transformatie als een optie zagen, is het nu een noodzaak. In alle bedrijfstakken zien we dat er behoefte is aan digital-first bedrijven die klantgericht zijn, datagestuurd werken en een snelle time-to-value bieden.
Dit kan een moeilijke verschuiving zijn. Datasilo’s, gedateerde computersystemen en onvoldoende technische mogelijkheden voelen vaak als obstakels die organisaties ervan weerhouden vooruit te komen. Dit alles heeft gevolgen voor de chief information officer (cio). Ceo’s beschouwen cio’s tegenwoordig als een bondgenoot in het digitale transformatietraject van hun organisatie. Cio’s krijgen de taak om veerkracht opnieuw te bedenken en te integreren in de organisatie. Hier zijn drie belangrijke manieren waarop cio’s hun bedrijf beter positioneren om vervolgens te kunnen reageren op en herstellen van toekomstige uitdagingen en om snel te innoveren.
Chaos
- Stel afstemming van it en bedrijfsprocessen vast
Traditioneel werden digitale transformatiestrategieën aangestuurd door de cio en een bedrijfseigenaar wiens kpi’s verschilden. De snelheid van technologische vooruitgang en veranderende klantverwachtingen betekenen dat het tegenwoordig van cruciaal belang is dat hun doelstellingen op één lijn liggen. Door zakelijk gerichte en it-gerichte teams uit elkaar te houden, mis je in het beste geval de kansen die technologie biedt. In het ergste geval zal het chaos veroorzaken. Om wrijving, verspilde investeringen en omstreden zakelijke agenda’s te voorkomen, moeten cio’s voortdurend overwegen hoe digitale transformatie gezamenlijk is aan te sturen en ervoor zorgen dat succes gezamenlijk wordt gemeten.
- Creëer een datagestuurde architectuur en geef prioriteit aan heropleiden
Tegenwoordig zorgen data voor een volledig nieuwe vorm van de manier waarop bedrijven zaken doen en beslissingen nemen. Data helpen hen nieuwe inkomstenstromen te creëren en om nieuwe manieren te vinden om met hun leveranciers om te gaan. Ook helpen deze data klanten te begrijpen en hen centraal te stellen bij alles wat ze doen. In veel gevallen zijn het niet data die organisaties tegenhouden. Het probleem ligt eerder aan de manier waarop hun systemen zijn opgezet om met data om te gaan.
Cio’s moeten zich afvragen welke technische mogelijkheden en functies nodig zijn om hun datasystemen te laten slagen en hoe deze veranderingen passen en integreren met het bestaande technologische landschap van de organisatie. Ze moeten ook overwegen hoe toekomstbestendig deze veranderingen kunnen zijn. Naast het creëren van datagestuurde architectuur, het verschuiven naar cloud computing en het ontwikkelen van ai en apps, moeten cio’s overwegen hoe ze vereiste interne vaardigheden kunnen benutten en opbouwen; hoe je een mentaliteit van snelle en relevante oplossingen kunt creëren; en hoe de risico’s van de implementatie van veranderingen kunnen worden verminderd.
- Zoek flexibele licentieregelingen om binnen het budget te innoveren
Cio’s staan onder constante budgetbeperkingen, vooral omdat veel it-projecten in verschillende bedrijfseenheden strijden om beperkte middelen. Mogelijkheden in kostenbesparing op het gebied van infrastructuur, consultancy, implementatie, training en softwarelicenties staan constant boven aan de agenda. Waar voorheen de reikwijdte van licentieovereenkomsten en toegankelijkheid tot software vaak niet was afgestemd op de behoeften van hun organisatie, moeten cio’s nu zoeken naar flexibele en creatieve dealstructuren die passen binnen hun budgetkaders. Met flexibele, schaalbare en programma-gebaseerde licentiemodellen, kunnen cio’s hun bedrijf beter positioneren om de totale eigendomskosten te verlagen, artikelen uit het schap te minimaliseren en continue innovatie te garanderen.
Auteur: Marco Clazing, vicepresident solution engineering Salesforce