Huawei gaat door zwaar weer. Door een Amerikaans handelsverbod blijft de Chinese technologiefabrikant verstoken van Google-apps, waardoor de verkoop van zijn smartphones zwaar wegzakt. Het bedrijf probeert met nieuwe producten nieuwe markten aan te boren. En die producten hoeven zelfs niet eens uit de eigen fabrieken te komen. De ‘lijm’ die deze strategie overeind houdt: hun nieuwe besturingssysteem Harmony.
Het was marketingdirecteur Erwin van der Weerden die tijdens een online-presentatie van Huawei de feiten niet onder stoelen of banken stak: het Chinese bedrijf heeft wel degelijk last van het Amerikaanse handelsverbod dat de toenmalige president Trump destijds uitvaardigde. Huawei heeft daarom het geweer van schouder moeten veranderen. De laatste maanden legde het veel meer nadruk op de verkoop van andere producten dan telefoons, zoals draadloze oortjes, laptops en smartwatches. Het werkt zelfs hard aan de ontwikkeling van een eigen auto.
Die strategie lijkt ook aan te slaan, al is het verlies op de smartphonemarkt niet helemaal goed te maken. Van der Weerden had cijfers meegebracht: in de verkoop van wearables kon Huawei een afzetverhoging van meer dan veertig procent noteren op een jaar tijd. Het merk staat nu op de vierde plek. Ook de oortjes deden het goed, met een verkoopstijging van de helft. De verkoop van laptops schoot in dezelfde periode zelfs met zo’n 112 procent omhoog. Huawei haalt met zijn draagbare computers een marktaandeel van zo’n tien procent. Dat laatste cijfers had, zonder de schaarste aan onderdelen, nog hoger kunnen zijn. Huawei moest in de race naar onderdelen ook grote kleppers als Acer en HP laten voorgaan, gaf Van der Weerden toe, omdat zij nog niet de status en marktkracht hebben van die bedrijven.
Het zal allicht ook niet bij laptops en oortjes blijven, want Huawei wil met zijn nieuwe, zelf ontwikkelde Harmony-besturingssysteem een nieuwe weg inslaan. Daarbij is het de bedoeling om het besturingssysteem zo breed mogelijk in te zetten, op veel verschillende apparaten, van printers, over weegschalen en keukenapparatuur tot hartslagmeters en iot-apparaten. Dat mogen gerust spullen van Huawei zijn, maar ook van compleet andere fabrikanten.
Momenteel zijn besturingssystemen nog te veel verbonden met hardware en zijn ecosystemen te veel gelinkt aan besturingssystemen, vinden ze bij Huawei. Het blijft daarbij ook nog lastig om snel en gemakkelijk data te delen. Je kunt wel een foto op je gsm draadloos doorzenden naar een ander apparaat, maar vaak je moet dan twee verschillende apps gebruiken, via een clouddienst gaan of beginnen knoeien in je instellingen. Het gaat allemaal nog gepaard met te veel frictie.
Connected weegschaal
Harmony moet dat oplossen. Huawei heeft daarvoor technieken ontwikkeld om verschillende apparaten van verschillende bedrijven zo gemakkelijk mogelijk te laten samenwerken en draadloos data te laten uitwisselen, aan dezelfde snelheid en stabiliteit als een verbinding per draad. Op die manier is een connected weegschaal naadloos toegang krijgen tot de gegevens van je workout op je smartwatch. Meer zelfs: het idee is dat je één bepaald apparaat bedient en manipuleert op een ander apparaat. Zo kan je bijvoorbeeld je smartwatch gebruiken als zoeker van een digitaal foto-apparaat. Of je kunt op je telefoon een videofilmpje maken met de camera van je tablet. Die connecties zijn daarbij uiteraard streng beveiligd, belooft Huawei.
Ook voor ontwikkelaars moet het zo gemakkelijk mogelijk worden om eenmaal te coderen en die code te hergebruiken op zoveel mogelijk verschillende apparaten. Huawei stelt ook zo’n 13.000 api’s ter beschikking om de data zo veel mogelijk mogelijk en zo gemakkelijk mogelijk in alle mogelijke richtingen te laten vloeien. Elk apparaat dat minstens 128 kilobyte aan ram-geheugen aan boord heeft, kan in principe met Harmony worden uitgerust, maken de Chinezen zich sterk.
Brood in het ecosysteem?
Hoe een en ander in de praktijk er moet uitzien, daar heeft Huawei ook al over nagedacht. Het bedrijf heeft een vijftal ‘scenario’s’ opgesteld waarin Harmony optimaal tot zijn recht komt. ‘Fitness en Health’ is natuurlijk een voor de hand liggende optie. Daarnaast spreekt het bedrijf van ‘Smart Homes’, ‘Entertainment’, ‘Easy Travel’ en ‘Mobile Office’. In dat laatste geval gaat het bijvoorbeeld over het draadloos delen van schermen, of het lezen van berichtjes op verschillende apparaten. Denk aan een sms die binnenkomt op je telefoon en die je beantwoordt via je pc.
Het eerste apparaat dat de nieuwe versie van Harmony aan boord krijgt, is de Huawei Watch 3, een slim horloge dat deze maand op de markt komt. Over smartphones met Harmony kon het bedrijf nog niks vertellen, al lijkt het uiteraard wel de bedoeling dat die er op termijn ook komen. Blijft natuurlijk de vraag of Huawei met deze nieuwe strategie potten gaat breken en of ze opnieuw kunnen aanknopen met het succes van voor de Amerikaanse ban. Daarbij zal allicht veel of zelfs bijna alles afhangen van hoe goed het Chinese bedrijf concurrenten kan overtuigen om mee in dit verhaal in te stappen. Als er voldoende tractie op de markt is en genoeg andere bedrijven zien brood in het Harmony-ecosysteem, dan heeft dit een kans van slagen. Zo niet, liggen de kaarten een stuk minder gunstig.