Normalisatie-instituut NEN bekijkt of er in de Nederlandse markt behoefte is aan het vastleggen van technische normen en standaarden voor online gaming en e-sports. Nu het aanbod van dat online vermaak is uitgegroeid tot een miljardenindustrie is het de vraag of er afspraken nodig zijn. Bijvoorbeeld over de identificatie van deelnemers of over de termen en definities die wereldwijde aanbieders van de spellen gebruiken.
Volgens NEN is het belangrijk om vast te stellen of de markt behoefte heeft aan internationale normen voor e-sports en online gaming en als dat het geval is, om wat voor soort normen dat dan gaat.
Belanghebbenden, zoals spelers, uitgevers, ontwikkelaars en organisatoren van e-sports en online gaming, kunnen zich melden. Het maakt niet uit of zij de sporten of spellen op amateur of professioneel niveau beoefenen.
Bij de internationale standaarden- en normenorganisatie ISO, waar NEN onderdeel van uitmaakt, lopen twee verschillende verkenningen voor e-sports en online gaming.
Chinees en Duits onderzoek
ISO publiceert binnenkort een document met een overzicht van de uitdagingen van de e-sports-industrie. Dat is opgesteld na een online consultatie en moet op internationaal niveau een discussie starten over op welke mogelijke manieren normalisatie kan bijdragen aan oplossingen.
Het Chinese normalisatie instituut (SAC) publiceerde ‘Online Game Term’. Dat voorstel bevat termen en definities die gebruikt kunnen worden bij onder andere onderzoek en ontwikkeling, exploitatie, beheer, copyright en productie van online spellen en e-sports. Het heeft betrekking op de terminologie die in de gehele video en online gaming industrie gebruikt wordt.
NEN komt graag via e-mail in contact met belanghebbenden. Zij kunnen een mail sturen naar afc@nen.nl.