De Franse scale-up Agicap heeft honderd miljoen dollar opgehaald in een Series B-financieringsronde, onder leiding van Greenoaks. Daarmee heeft het bedrijf ondertussen al 121 miljoen dollar aan investeringen binnengehaald.
Agicap bouwt een saas-oplossing dat bedrijven inzicht geeft in hun financiële stromen en zo helpt strategische beslissingen te onderbouwen. Het mikt daarmee op kleine en middelgrote bedrijven, al zitten er ook grote kleppers in de klantenportefeuille. Onder meer Meero, Prestashop, Century 21, Pizza Hut en McDonalds maken gebruik van het platform voor het realtime managen en voorspellen van de cashflow.
Het bedrijf uit Lyon zag zijn personeelsbestand in minder dan twaalf maanden tijd groeien van dertig tot tweehonderd medewerkers. Tegelijkertijd vertienvoudigde de omzet, al geeft het daar verder geen details over. Ook de internationale expansie loopt naar wens: sinds de activiteiten werden uitgebreid naar een aantal Europese landen, komt de helft van de totale omzet daar vandaan.
Met het nieuw geïnvesteerde geld wil Agicap verder groeien en personeel aantrekken. Het plan is om binnen twee jaar tijd het personeelsbestand uit te breiden tot duizend medewerkers. Onder meer in Nederland staan er aanwervingen gepland.
De nieuwe investering in Agricap werd geleid door Greenoaks, dat eerder geld pompte in Brex, Deliveroo, Robinhood, Coupang, Airtable en Discord. Twee voorgaande investeerders, BlackFin Capital Partners en Partech, namen eveneens deel aan de ronde. De kapitaalinjectie volgt een jaar op de serie-A ronde geleid door Partech, en minder dan twee jaar op de seed-ronde geleid door BlackFin.
‘Deze serie B markeert een beslissend moment voor onze bedrijfsontwikkeling’, aldus Sébastien Beyet, ceo van Agicap. ‘De ronde is illustratief voor onze ambitie. De komende maanden lanceren we in tien nieuwe landen.’