Lenovo heeft zijn resultaten van het afgelopen boekjaar bekendgemaakt. De Chinese it-reus neemt voor de eerste keer in zijn bestaan de kaap van de zestig miljard dollar jaaromzet. Ook de winst staat op recordhoogte.
‘Een fenomenale groei’, zo omschrijft Lenovo zijn cijfers over 2020-2021 in een persbericht en dat is niet bepaald overdreven. De jaarwinst van het bedrijf tikte af op precies 60,74 miljard dollar of twintig procent meer dan in het boekjaar 2019-2020. De winst steeg zelfs nog meer, met een inkomen vóór belastingen van bijna 1,8 miljard dollar en een netto-inkomen van 1,2 miljard dollar. Dat is in beide gevallen een stijging van meer dan zeventig procent op jaarbasis.
‘Deze historische hoogtepunten hebben we bereikt door gebruik te maken van onze kerncompetenties: een duidelijke strategie, innovatieve producten, operationele uitmuntendheid en een mondiaal-lokaal model om in te spelen op de nieuwe behoeften in het ‘nieuwe normaal’’, zegt ceo Yuanqing Yang. ‘In de toekomst zullen we gebruik maken van de groeikansen die worden gecreëerd door de markttrends van informatieconsumptie-, infrastructuur- en applicatie-upgrades om een duurzame groei op lange termijn te stimuleren.’
Hypergroei
In ongeveer alle productsegmenten en regio’s wist Lenovo prima cijfers neer te zetten. Over het vierde kwartaal boekte de divisie ‘Pc’s & smart devices’ zijn beste kwartaal ooit, met een omzet van 12,4 miljard dollar. Lenovo verscheepte ook 157 procent meer tablets dan een jaar eerder; drie keer zoveel dan de gemiddelde marktgroei. De omzet van de ‘Mobile business group’ steeg met 86 procent (wat Lenovo zelf omschrijft als ‘hypergroei’) tot ruim anderhalf miljard dollar.
Ook specifiek in de Benelux deed het Chinese merk het goed. De plaatselijke tak die pc’s en laptops verkoopt, was zelfs een van de best presterende regio’s van Europa, het Midden-Oosten en Afrika, zowel qua omzet als winst, met een groei met ‘dubbele cijfers’. De mobiele divisie (waar onder meer Motorola) onder valt, zag een stijging van 85 procent in verkoop in de Benelux en honderd procent omzetgroei gedurende het volledige boekjaar. Met name de online-business was een sterke groeifactor, zegt Lenovo, ondanks de logistieke uitdagingen in een pandemiejaar.