Tata Consultancy Services (TCS) opent een co-innovatief onderzoekscentrum in Amsterdam dat klanten helpt bij groei- en transformatietrajecten. De nadruk van deze TCS Pace Port Amsterdam ligt op de ontwikkeling van duurzame oplossingen.
TCS Pace Port Amsterdam brengt partners uit de academische wereld, overheidsinstellingen, startups en technologieleveranciers samen. In overleg met TCS-teams helpen zij Europese klanten met innovaties en bieden hen ondersteuning tijdens de fases van innovatie: ontdekken, definiëren, verfijnen en leveren. Daarnaast worden prototypes ontwikkeld.
TCS beschikt al over twee van deze innovatiehubs in New York en Tokio. Het wereldwijde netwerk moet collaboratieve experimenten, onderzoek en rapid prototyping stimuleren. De vestigingen bundelen de beste innovatiemiddelen, capaciteiten en procedures om zo versnelde resultaten te behalen. Dit biedt naar eigen zeggen een basis voor bedrijven om tot betere ideeën te komen, sneller aan creatieve oplossingen te werken en hun aandacht en inspanningen volledig te wijden aan doelgerichte zakelijke behoeften.
Het is wel opmerkelijk en ironisch dat TCS zich zo inzet voor duurzaamheid terwijl de IT-industrie zelf tot de meest vervuilende hoort. Voor TCS is dit een marketinginitiatief dat hun competentie op het gebied van (digitale) transformatie moet onderstrepen. Tja. Het is vooral ook een middel om kennis in huis te halen via derden. Daarnaast, hoe gaan al die mensen samenwerken? Efficient en resultaatgericht samenwerken vereist goede soft skills en met name een goede culturele competentie en goede interculturele communicatie skills. Dat valt veel te verbeteren, weet ik uit ervaring en zoals beschreven in mijn eBook How to Excel in the Digital World. Dit is een belangrijke reden waarom het bedrijf met bijna 500k personeel slechts een omzet heeft van zo’n 22 miljard US-dollar, veel lager per werknemer dan bedrijven als Accenture en IBM die ook vele tienduizenden goedkope IT-ers in India hebben werken.
Hoewel Ebook-Bertje altijd met dezelfde boodschap komt en zichzelf een keer opnieuw uit zou moeten vinden lijkt Tata inderdaad niet bekend te zijn in het ‘put your money where your mouth is’ initiatief van co-innovatieve samenwerking voor duurzaamheid. Want WIPO GREEN-database bevat technologieën van prototype tot verkoopbaar product om milieu- of klimaat problemen aan te pakken. Deze database omvat namelijk intellectueel eigendom (IP) wat ingebracht is door bedrijven en universiteit van over de gehele wereld om duurzaamheid breder beschikbaar te maken door kennis te delen.
Teveel abstractie in dit soort artikelen. Geen benchmark, geen criteria, geen toetsing, alleen maar een brei van woorden die je ook in een willekeurig geavanceerd tuincentrum kan vinden.
Ik moet bekennen dat ik Bert een keer geholpen heb door een een eerdere reactie van hem op een ander artikel zonder wijziging te copieren en en te posten als ebook-bertje. Paste naadloos in. Ze zijn namelijk zo mooi generiek geschreven. Als programmeur van herbruikbare code heb ik daar bewondering voor.