Phishing, kwetsbaarheden in de cloud en dns/ddos-aanvallen zijn de meest zorgwekkende bedreigingen voor de toekomst van financiële dienstverleners. Dat blijkt uit een enquête van cloudspecialist Infoblox.
Voor het onderzoek zijn meer dan achthonderd it-professionals uit de financiële dienstverlening van over de hele wereld ondervraagd. Meer dan een jaar na het begin van de pandemie merken banken, verzekeraars en andere financiële instellingen hoe hun huidige databescherming tekortschiet tegen cloudgebaseerde aanvallen en netwerkstoringen, stelt Infoblox vast.
Zo blijken datalekken een steeds grotere kostenpost te vormen voor de sector. Zo’n 44 procent van de ondervraagde Europese instellingen noemt ‘datalekken’ als meest voorkomende aanval. De financiële instellingen die te maken kregen met een datalek rapporteerden een geschat gemiddeld verlies van ongeveer 3,5 miljoen euro per aanval.
Populair doelwit
Ook netwerkstoringen drijven de kosten op: deze kostten gemiddeld 2,6 miljoen euro. De netwerkstoringen hadden in 65 procent van de gevallen financiële verliezen tot gevolg. De sector blijft ook een populair doelwit voor cloudgebaseerde aanvallen: iets meer dan de helft van alle ondervraagde organisaties heeft in de afgelopen twaalf maanden te maken gehad met een datalek en net niet de helft werd ook nog eens geteisterd door een malware-aanval in de cloud.
In totaal bedroegen de geschatte gemiddelde kosten voor het voorkomen van inbreuken en netwerkstoringen bijna vier miljoen euro, met de hoogste schattingen van Amerikaanse bedrijven van 4,3 miljoen dollar.
Cloud- en netwerkgebaseerde aanvallen zullen een belangrijke bedreigingsfactor blijven: een op de vier Europese respondenten verwacht de komende twaalf maanden te maken te krijgen met een combinatie van phishing, kwetsbaarheden in de cloud (waaronder misconfiguraties) en dns/ddos-aanvallen.
Maar laten we vooral nog meer ‘digidrang’ vertonen en bij elke ‘alles moet digitiaal’ (en het kind gaat met badwater weg) een deel van de bevolking die niet ‘mee’ kan lekker negeren en de risico’s van allerlij data lekken en identiteit fraudes of phishing zaken bij de klanten leggen die niets meer kunnen kiezen… leuke samenleving hebben we hoor!