Ongeveer een jaar geleden verdween de verkeersdrukte in Nederland – althans tijdelijk – toen Covid-19 het personeel dwong om op afstand te werken. Lijkt minder verkeer een fijn vooruitzicht, de eerste tekenen van verkeersdrukte zijn alweer te signaleren. De verwachting is zelfs dat de verkeersproblemen van voor de pandemie – meer files, ongevallen en incidenten op de weg – nooit helemaal zullen verdwijnen.
Axis deed een onderzoek naar mobiliteitsproblemen onder Nederlandse consumenten. Twee derde van de ondervraagden stoort zich het meest aan slechte verkeersdoorstroming. Daarnaast blijkt uit onderzoek van het National Safety Council dat ondanks een flinke daling van het verkeer vorig jaar, het aantal verkeersdoden met acht procent gestegen is. Dit laat zien hoe belangrijk het is om verder vooruit te kijken als het gaat om het oplossen van verkeersproblemen in ons land.
Uitdagingen in verkeersmanagement
Verkeersmanagementcentrales staan anno 2021 voor ongekende uitdagingen. Naast bovengenoemde factoren zullen ook andere ontwikkelingen, zoals verstedelijking, lage brandstofprijzen, bevolkingstoename en vertragingen door wegenonderhoud, druk blijven uitoefenen op de verkeersmanagementcentrales. Daarnaast zien we een verschuiving van stedelingen die naar dorpen verhuizen. Hierdoor kan de reistijd naar werk toenemen en ontstaan er nog meer verkeersbewegingen.
In verkeersmanagementcentrales gaat het werk 24/7 door, om toezicht te houden, het verkeer in beweging en de wegen vrij te houden. Je kunt je voorstellen dat het behoorlijk lastig is om op elk moment te kunnen zien wat er waar gebeurt en problemen in realtime te detecteren. Netwerktechnologie kan hier een oplossing voor zijn.
Snel verkeerssituaties vaststellen
Het verzamelen en beheren van gegevens in real-time helpt verkeersmanagementcentrales snel elke verkeerssituatie vast te stellen, voornamelijk de incidenten of situaties die afwijken van de norm. Op korte en lange termijn kunnen deze verkeersgegevens nuttige inzichten bieden. Dit soort informatie kan worden gebruikt voor bijvoorbeeld het beter plannen van wegwerkzaamheden, het ontwikkelen van nieuwe infrastructuur of het opstellen van aanvullende verkeersonderzoeken. Maar om van deze gegevens te kunnen profiteren, moeten verkeersmanagementcentrales deze natuurlijk wel gemakkelijk kunnen verzamelen.
Completer beeld
Iets wat daarbij kan helpen zijn netwerkvideosystemen. Tegenwoordig zijn dit soort systemen gemakkelijk te integreren met verschillende apparaten. Dankzij deze eenvoudige integratie kunnen vaste en mobiele middelen makkelijk nuttige informatie delen. Dit levert een completer beeld op van meerdere locaties dan een enkel apparaat alleen zou kunnen.
Verkeersmanagementcentrales hebben een snel en duidelijk beeld nodig van wat er 24 uur per dag gebeurt. Dit kan door netwerkcamera’s te integreren op een open platform, wat het mogelijk maakt analytics en toepassingen direct op die camera’s te laten draaien. Hierdoor is het niet meer nodig voortdurend alle informatie van elke camera naar de verkeersmanagementcentrale te streamen, waardoor de kosten van brandbreedte, opslag en verwerkingskracht lager zijn dan bij server gebaseerde toepassingen.
Met slimme netwerkvideo-oplossingen worden verkeersmanagementcentrales snel en automatisch gewaarschuwd voor bijvoorbeeld files, stilstaande voertuigen of spookrijders. Door snel over de meest actuele informatie te beschikken, kunnen ze direct ingrijpen om het verkeer weer zo vlot mogelijk te laten doorstromen. Niet alleen voor operators in de centrale is dit een groot voordeel, maar ook voor bijvoorbeeld hulpdiensten, wegwerkers en lokale autoriteiten.
Invloed van extreme omstandigheden
Natuurlijk rijst de vraag hoe bepaalde externe omstandigheden de prestaties van netwerkvideo-oplossingen kunnen beïnvloeden. Wat voor invloed heeft bijvoorbeeld slecht weer? Of hoe zit het met felle koplampen als het buiten donker is? Dit zijn slechts een paar uitdagingen voor verkeersmanagementcentrales. En ze zorgen voor grote problemen bij centrales die niet zijn uitgerust met camera’s die hiertegen bestand zijn.
Het is daarom belangrijk dat een netwerkvideo-oplossing de mogelijkheid biedt om beelden van hoge kwaliteit te leveren, zelfs in de moeilijkste lichtomstandigheden. Denk hierbij aan voortdurend veranderend tegenlicht, reflecterend licht of zeer weinig licht. Met wide dynamic range zijn bijvoorbeeld de effecten van verblindende koplampen en reflecties te minimaliseren. Maar ook in volledige duisternis moeten netwerkcamera’s beelden van hoge kwaliteit leveren. Hiervoor zijn dan weer thermische camera’s in te zetten.
Ai en deep learning
Alleen netwerkcamera’s lossen niet alle verkeersuitdagingen op. Door deze te combineren met verkeersspecifieke analytics en toepassingen, met name artificial ontelligence (ai) en deep learning, zijn de gegenereerde gegevens beter te stroomlijnen en aan de verkeersmanagementcentrales te verstrekken.
Door deze ai-ontwikkelde toepassingen kunnen verkeersgegevens snel en makkelijk worden verzameld, gecontroleerd en geanalyseerd. Dit helpt stadsbestuurders slimmere beslissingen te nemen over de verkeersinfrastructuur, veiligheid en mobiliteit voor automobilisten en voetgangers. Door centrales meer bruikbare informatie te geven over automobilisten, objecten, oorzaken en hoe te anticiperen op ongevallen, kunnen ze beter bepaalde situaties in realtime opsporen, volgen en proactief reageren in plaats van reactief. Zo wordt een wereld zonder meer files, ongevallen en incidenten wellicht toch nog toekomstmuziek.
*Het onderzoek is uitgevoerd door Multiscope onder duizend Nederlanders.
Is het geen idee om alle auto’s met GPS uit te rusten? Als een transponder.
Vliegtuigen hebben dit toch ook.
@Henk
waarom niet alle mensen chippen met een rfid?
Als eerste heb ik het idee dat het om netwerkvideo gaat, dat het om nog meer camera’s in de openbare ruimte gaat. Ik ben niet bekend met de onderzoeksvragen maar ik weet wel dat als je de makke schapen in Nederland vraagt of ze meer of minder veiligheid willen ze niet nadenken over de privacy. Want dat een vergaande surveillance impact heeft op het grondwettelijke recht om onbespied te mogen leven, ook in de openbare ruimte is één van ‘Big Brother’ issues in het maatschappelijke debat. De combinatie van AI en camera’s beperkt zich niet alleen tot een analyse van verkeerssituaties maar om het verhogen van de veiligheid in het algemeen met vergaande surveillance.
Stadsbestuurders die burgers gaan volgen om zodoende slimmere beslissingen te nemen over de veiligheid dienen zich bewust te zijn van de grondwettelijke vrijheden want het is niet de bedoeling dat de overheid iemand kan volgen om te zien welke welke winkel, arts, kerk of moskee bezocht wordt. Want zelfs anonieme gegevens zijn door bepaalde patronen tot op de persoon herleidbaar en dus het gebruik van AI & DL nauwlettend in de gaten gehouden moeten worden om te voorkomen dat inzet hiervan onrechtmatig wordt. Camerabeelden in combinatie met AI kan gebruikt worden om mensen of voertuigen te tellen maar de computer kan ook etnisch profileren door dit heel gedetailleerd te doen.
We zijn al dik op weg naar een systeem van “social scoring” zoals in China, de EU bestuurders, beinvloed door de vele lobbyisten van de “grote players” (in finacieel opzicht) zien hun almachtsdromen langzaam dichterbij de werkelijkheid komen, de duitsers voorop, Günther Oettinger en Axel Vos vallen daarbij op door hun uiterst geringe kennis van zaken gekombineerd met de neiging besluiten door te drukken, de EU heeft dringend behoefte aan een behoorlijke parlementaire kontrolle die nu afwezig is.
Is dit niet wat overdreven, van een paar camera’s naar een social scoring systeem in China? Ik zie er niets geks aan, de techniek wordt gebruikt voor het monitoren en beinvloeden van het verkeer. Als registratie synoniem is met privacy dan is privacy meer dan een gepasseerd station. We lopen de hele dag met een apparaat in ons handen wat alles registreert van het digitale doen en laten. En als het even tegenzit leveren we zelf bijdragen. Privacy is vraag, wat doen we er mee?
Nu zie ik het grote plaatje van big tech – EU, in donkere kelders waar zich van alles speelt, nog niet. Ik denk meer, geen groot plan, we glijden er langzaam in. Wat ik bijvoorbeeld in Nederland aantasting van privacy vind is hoe er met ontvangers van bijstand wordt omgegaan. Dat doet denken aan China. Alles wat je kan vinden aan digitale data van mensen bij elkaar gooien en daar de creativiteit op los laten. Dat vind ik een aantasting van de privacy. Dat vind ik trouwens ook van huisbezoek en tandenborstels en schoenen tellen. Niet digitaal, wel een aantasting van de privacy.
Dat is helaas niet overdreven.
Tijdens de münchener zekerheids konferentie in februarie 2019 is openlijk de discussie geweest dat het wenselijk is zoiets in te voeren.
Hier in Oostenrijk is de parlamentsvoorzitter een fan van zoiets, hij heeft dat in München aangesproken.
Momenteel spreekt men over de invoering van een inentingenpas, citaat (vertaald):
Volgens het ontwerp zullen echter niet alleen onze vaccinatiegegevens in het EMS beschikbaar zijn. In deze databank zullen Covid-19-patiënten worden samengevoegd met gevaccineerden, ergo bijna de gehele Oostenrijkse bevolking zal er binnenkort in vertegenwoordigd zijn. Volgens § 4, lid 8a, voorziet het ontwerp van de nieuwe epidemiewet in iets angstaanjagends: het moet worden gekoppeld aan actuele en historische gegevens over iemands arbeidsleven, inkomen, eventuele werkloosheid, opleidingsachtergrond, revalidatieverblijven en ziekteverlof. Bijna alle gebieden van ons leven zullen in deze databank worden onderzocht.
Zo glijden we langzaam in een staat zonder privacy.
De camera is het probleem niet, hoewel betere beeldkwaliteit meer mogelijkheden biedt. Het probleem zit in de analyse van de beelden middels de mogelijkheden van AI waardoor de camera’s op de winkelvloer vanuit sociale netwerken een persoon (kunnen) koppelen aan het gezicht. Probeer het zelf maar eens met de beschikbare tools op Internet want de techniek is ruimschoots beschikbaar dus waarom deze niet gebruiken?
https://www.at5.nl/artikelen/207283/amsterdam-is-watching-you-maar-hoe-zorgvuldig-gebeurt-dat
Hoewel inzet van camera’s met gezichtsherkenning aan strikte regels is gebonden is de controle hierop nog niet optimaal. Zo neemt de overheid het zelf het niet zo nauw met de regels en de waarheid door semantische spelletjes te gaan spelen als er om opheldering gevraagd wordt. Dat de makke schapen in Amsterdam veiligheid boven privacy stellen is begrijpelijk alleen geldt zoals het altijd de zin: “Sed quis custodiet ipsos custodes?” want het Amsterdamse stadsbestuur is vooral goed in het wegkijken van bepaalde overlast.