Bart de Ruijter nam in 2003 een gedurfde stap: hij nam afscheid van Gartner om het zelf beter te willen doen: het opzetten van een adviesbureau voor op feiten gebaseerde ict-benchmarking. Dat is gelukt: zijn bedrijf Metri zette in de Benelux benchmarking op de kaart. Met als ultieme beloning bijna twintig jaar later: de overname door IDC, samen met Gartner en Forrester de drie grootste onafhankelijk ict-adviesbureaus ter wereld. 'Ik ben trots dat wij vanaf nu deel uitmaken van de IDC-familie.'
Hoe is IDC op je pad gekomen?
‘IDC heeft een groot researchteam maar wilde zich op benchmarkinggebied versterken. Wij zijn een half jaar geleden benaderd met de vraag om al hun benchmarks uit te voeren als onderaannemer. In de gesprekken daarover zagen ze pas echt onze potentie op het gebied van benchmarking, sourcing en it-intelligence. Toen wilden ze ons coûte que coûte overnemen om met name de dienstverlening op het end-user-domein te versterken.’
Wat sprak IDC dan zo erg aan?
‘Onze sourcing- en benchmarkkennis gecombineerd met onze ‘digital data room’, een geautomatiseerd platform met tools die directies en it-beslissers inzicht geven hoe ze hun ict beter kunnen maken. Al onze matrices zitten er in over hoeveel it kost, hoe je kunt besparen, hoe hoog cloudkosten zijn en wanneer een it-organisatie goed presteert, om er een paar te noemen. Daarover geven wij deskundig advies en duiding. Via onze objectieve metingen kunnen klanten hun eigen it-koers monitoren.
IDC is in Europa aanwezig en heeft onder meer een sterke positie in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Scandinavië. De overname van Metri is een slimme zet om met benchmarking en end-user-research te groeien, eerst in Europa en daarna daarbuiten. Ik sprak een van de managers van IDC Europe en die stond te stuiteren dat er nu een Europese overname is gedaan.
De eerste stap is dat we de IDC-teams toelichten waarmee we bezig zijn om van daaruit de vertaling te maken naar vraagstukken rond sourcing en benchmarking. Voor ons is het voordeel van de aansluiting bij IDC dat we onze internationale voetafdruk kunnen vergroten. Metri heeft grote vendor- en end-user-communities. Die gaan we wereldwijd uitbreiden.’
IDC-familie
In 2003 koos je er voor om bij Gartner weg te gaan om dat je zelf aan het roer wilde staan bij je eigen bedrijf. Vind je het niet vervelend om die positie nu op te geven?
‘Nee, zeker niet. Het is een natuurlijke ontwikkeling. Achttien jaar geleden ben ik mijn eigen bedrijf begonnen uit passie, om op de markt potten te breken met ict-benchmarking. Dan denk je niet na over een latere verkoop. Vervolgens gaat het goed en dan heb je na tien jaar met je team iets succesvols neergezet waar de markt met grote belangstelling naar kijkt. Dan denk je wel eens, wie zou ons willen kopen? Dan kom je in mijn sector toch al snel uit op de grote drie onafhankelijke researchfirma’s: Gartner, Forrester en IDC. Bij Gartner heb ik eerder gewerkt, dus dat ken ik wel. IDC kwam dus op ons pad, een chic bureau met een internationaal ijzersterke naam waarmee we onze positie kunnen versterken. Daar hebben we in de directie niet lang over getwijfeld.
Dat je met een team het kan bewerkstelligen om een mooie organisatie op te bouwen die een grote internationaal bedrijf heel graag wil hebben, maakt me trots. Het biedt ons de kans om als lid van de IDC-familie ons model van op feiten gebaseerde adviesdiensten wereldwijd uit te bouwen. Hoe gaaf is dat? En aan de enthousiaste reacties van de medewerkers merk ik dat het een goed besluit is.’
Geen private equity
Was IDC de eerste gegadigde om Metri over te nemen?
‘Nee, we hebben vaker partijen aan de deur gekregen, vooral private equity. Die kwamen niet binnen. Ik geloof niet in het je laten overnemen door een investeerder die er enkel geld uit wil slepen en via een ‘buy and build’-strategie aan het stapelen slaat. Ik geloof wél in de as van kennis en denken en het leveren van content. IDC wilde ons overnemen om waarde binnen te halen: niet voor het geld, maar voor onze mensen, onze kennis, onze database en onze diensten. Ik beschouw de overname als een bevestiging van dat wat we in al die jaren hebben opgebouwd, van groot nut is voor it-beslissers en -leveranciers.’
En wat ga jij nu doen?
‘Op mijn lauweren rusten! (Lacht) Nee hoor, ik blijf voorlopig nog wel betrokken bij Metri en ga vooral de contacten met klanten onderhouden. Dat dagje golfen met ze geef ik niet snel op!’