AT&T en Discovery bundelen al hun content in een groot internationaal entertainment- en mediabedrijf. De nieuwe onderneming moet zelfstandig de slag aan met Netflix en Disney.
Beide moederbedrijven realiseren zich dat schaal noodzakelijk is om dominantie te bereiken op de markt voor streaming. AT&T brengt HBO en de Warner Bros. Studios in, terwijl Discovery allerlei lifestyle-tv-netwerken op gebied van koken, natuur en wetenschap omvat.
De nieuwe combinatie bezit ook de merkrechten op ‘Harry Potter’ en ‘Batman’, de nieuwszender CNN en allerlei sportzenders.
Voor telecomgigant AT&T is deze afsplitsing het slotstuk van een ambitieus plan om via een lange serie deals een imperium op gebied van telecom en media op te bouwen. In 2018 werd voor 108 miljard dollar het mediaconglomeraat Time Warner overgenomen. Daar was de aankoop van de satellietdienst DirecTV voor 68 miljard dollar in 2015 aan voorafgegaan.
De deal met Discovery betekent dat AT&T zich weer puur op telecom gaat richten. AT&T gaat de 43 miljard dollar die het aan de transactie overhoudt, aanwenden om een deel van zijn schuld van meer dan 160 miljard af te lossen.
De nieuwe onderneming, waarvan de naam nog niet bekend is, krijgt een waarde van 120 miljard dollar. Overigens bedraagt de schuld bij de start al bijna zestig miljard. AT&T-topman John Stankey zei in een toelichting dat het streamen van content geweldige kansen biedt, mits je een wereldwijde schaal hebt, brede content van hoge kwaliteit en ruime toegang tot kapitaal.