Uit studies van 2020 blijkt dat kostenbesparing een van de belangrijkste voordelen van outsourcing is voor ondernemingen. In de huidige context van de door Covid-19 veroorzaakte economische crisis zal deze outsourcingtrend de komende 2 à 3 jaar waarschijnlijk de overhand gaan nemen. In de nieuwste whitepaper ‘How IT Outsourcing is Becoming the New Normal’, onderzoekt Comarch de redenen achter deze trend en bespreekt het de populairste outsourcingmethoden, de beste regio’s en nog veel meer.
De locatie van de dienstverlening doet er niet meer toe
Het laatste rapport van Deloitte, ‘2020 Global Outsourcing Survey’, toont aan dat kostenbesparing momenteel de hoofdreden is waarom ondernemers kiezen voor outsourcing (70% van de ondernemers). Het laatste jaar heeft de Covid-19-pandemie bedrijven niet alleen gedwongen om te focussen op kostenbesparing, ook de afstand tussen mensen verkleind. Iedereen (ongeacht de locatie) werd onder één gemeenschappelijke noemer ondergebracht en de plaats van dienstverlening deed er veel minder toe. De pandemie versnelde ook de technologische ontwikkeling binnen veel ondernemingen, bijvoorbeeld door de plotse noodzaak aan telewerk. Dat heeft voor veel ondernemingen de angst rond outsourcing weggenomen.
De argumenten voor outsourcing zijn sterker dan ooit
Zelfs deze uitzonderlijke tijden zouden het marktaandeel van outsourcing niet zodanig hebben doen groeien zonder het reële voordeel dat uitbesteden ondernemingen kan bieden. Outsourcing garandeert klanten nog meer dan de eerdergenoemde kostenbesparing en een gelijktijdige stijging van procesefficiëntie. Andere voordelen van IT-outsourcing zijn:
• de mogelijkheid om te focussen op kernactiviteiten;
• een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding;
• de mogelijkheid om elke technologische of digitale transformatie te implementeren;
• een dynamisch pad dat innovatie stimuleert;
• sneller kunnen reageren op het eeuwig evoluerende bedrijfsklimaat in deze VUCA-wereld;
• de flexibiliteit om taskforces te selecteren voor projecten;
• een schaalbaar bereik voor elke activiteit of IT-project.
Meer mogelijkheden voor IT-dienstverleners op komst
Vandaag geeft meer dan 53% van de bedrijven in de EU aan dat ze moeilijk nieuwe IT-professionals kunnen rekruteren (bron: Eurostat-statistieken van 2018). De grootste problemen worden genoteerd in hoogontwikkelde economieën, zoals Duitsland, Denemarken, Nederland, België, Luxemburg, Oostenrijk, Malta, Finland, Zweden en het VK. Ook ondernemingen in Tsjechië, Estland, Letland, Slowakije en Slovenië vinden maar moeilijk de juiste professionals. De omvang van dit probleem werd erkend door o.a. de Europese Commissie, die een tekort van 900.000 geschoolde ICT-werknemers in Europa voorspelde tegen 2020. Vandaag zitten veel bedrijven gevangen tussen de nood aan specifieke skills en beperkte financiële middelen. Daarom gaan steeds meer ondernemingen IT-processen uitbesteden – van heel eenvoudige tot meer complexe projecten, zoals softwaredevelopment. Bij het kiezen van een dienstverlener is een belangrijke vraag of u beroep doet op een lokaal bedrijf of een onderneming die verder weg is gelegen.
Dat roept weer nieuwe vragen op over outsourcing. Wat zijn de huidige voor- en nadelen van de drie belangrijkste outsourcingmodellen – nearshoring, offshoring en onshoring? Welke locaties zijn het meest populair voor IT-outsourcing? Welke trends zullen deze sector domineren in de nabije toekomst? Download de Comarch whitepaper ‘How IT Outsourcing is Becoming the New Normal’ en ontdek meer gedetailleerde informatie over deze onderwerpen.