IBM introduceert Watson Orchestrate, een nieuwe interactieve artificial intelligence (ai)-functie die (kantoor)werkers productiever maakt. Allerlei taken die normaal veel tijd kosten, worden geautomatiseerd. Watson kan bijvoorbeeld een vergadering plannen, goedkeuringen regelen of offertes voorbereiden. Het ict-concern kondigde op Think 2021 nog meer innovaties aan, zoals Cloud Pak for Data en CodeNet.
Arvind Krishna, topman IBM, kondigde de nieuwe technologie aan tijdens de opening van het evenement Think 2021. Watson werkt met veel gebruikte zakelijke applicaties van Salesforce, Slack, SAP en Workday.
Een verkoopdirecteur kan Watson vragen een seintje te geven wanneer zich mooie zakelijke kansen voordoen. Ook is het mogelijk een mail te krijgen wanneer een deal bijna rond is. Verder kan de ai-functie helpen met de analyse van zakelijke data. Tenslotte werkt Watson uit naam van gebruikers samen met zakelijke systemen. Je kunt bijvoorbeeld automatisch een alert krijgen bij belangrijke veranderingen in die systemen.
Volgens Krishna kan een verkoper zich daardoor beter concentreren op zijn hoofdtaak het praten met potentiële klanten. Zo’n medewerker kan tegen het systeem aanpraten en snel kennis uit de organisatie halen.
Ook houdt het systeem rekening met eerdere interacties. Watson leert de gebruiker steeds beter kennen. Als iemand een mail wil sturen en alleen ‘Jenny’ intikt, kan het systeem aan de hand van de context en voorgeschiedenis al raden welke ‘Jenny’ wordt bedoeld. Watson Orchestrate behoort tot de paradepaardjes van IBM op gebied van ai.
IBM is van plan Watson te integreren met MS Teams zoals dat al is gebeurd met Slack. Hetzelfde wordt gedaan met Exchange for Email en Calendar. In principe werkt Watson met elk zakelijk systeem dat OpenAPi ondersteunt.
Cloud Pak for Data en CodeNet
Een andere belangrijke aankondiging betrof Cloud Pak for Data. Dankzij ai kunnen klanten acht keer sneller en voor de helft van de kosten data ontsluiten en analyseren. Verder kondigde Krishna project CodeNet aan. Deze grootschalige opensourcedataset bestaat uit veertien miljoen code samples, vijfhonderd miljoen coderegels en 55 programmeertalen. CodeNet kan ai-systemen leren om computercode van de ene taal in de andere om te zetten.
Volgens Krishna heeft de pandemie de adoptie van ai versneld. Hij haalde een nieuw IBM-onderzoek aan waaruit blijkt dat 36 procent van de respondenten kunstmatige intelligentie sneller is gaan implementeren. Maar desondanks heeft pas 27 procent al ai in het bedrijf geïmplementeerd. 44 procent zegt dat hun bedrijf actief bezig is met het gebruik van ai. De voornaamste struikelblokken zijn de complexe integratie in bestaande bedrijfssystemen (38 procent), onvoldoende expertise en kennis (33 procent) en de toenemende complexiteit van data (29 procent).
Hybride cloud
Behalve over ai wijdde Krishna breed uit over de hybride cloud. Hier ligt nog een heel potentieel open. ‘Nog maar 25 procent van de workloads is tot dusverre naar de cloud overgeheveld’, aldus de IBM-topman. Hij noemde Schlumberger, een grote toeleverancier van de olie- en gasindustrie, als voorbeeld van een onderneming die een succesvolle digitale transformatie heeft doorgemaakt.
Krishna ging ook uitgebreid in op de samenwerking met Siemens bij de hybride cloud. Het in 1842 opgerichte Siemens kan het goed vinden met het uit 1911 daterende IBM, zo bleek uit Krishna’s betoog. Samen werken ze aan een platform gericht op de maakindustrie. Siemens onderscheidt zich met een allesomvattende digital twin, low-codesoftware waarmee klanten gemakkelijk aanpassingen kunnen maken en een open ecosysteem. IBM/Red Hat helpt Siemens aan flexibiliteit bij de uitrol van nieuwe software en het beter monitoren van industriële systemen via het internet of things (iot).