Twitter Spaces is vanaf nu beschikbaar voor accounts met meer dan zeshonderd volgers. Met het ‘sociaal audioplatform’ lijkt Twitter de concurrentie aan te gaan met het populaire Clubhouse.
Spaces zijn live-audiogesprekken op Twitter. Ze werden sinds de aankondiging in december vorig jaar wereldwijd gefaseerd uitgerold. De functie was al beschikbaar voor een testpubliek en werkt nu voor iedereen die meer dan zeshonderd volgers heeft.
Wie een ‘Space’ opzet, kan tot tien personen uitnodigen voor een audiogesprek. In de Twitter-app verschijnt er een een paarse bel bovenaan de tijdlijn zodra iemand die je volgt een Space begint of erin spreekt. Deze blijft zichtbaar zolang het gesprek duurt. Als je als luisteraar deelneemt aan een Space, kun je reageren op wat je hoort met emoji’s, gepinde Tweets bekijken, het gesprek volgen via captions, de Space tweeten of direct messaging (dm’n) of vragen om te spreken. Hosts kunnen ongewenste bezoekers overigens dempen of verwijderen.
Spaces lijkt een antwoord te zijn op het populaire Clubhouse, een audiochat-app die in korte tijd tot een hype uitgroeide. Clubhouse was tot nu toe alleen op iOS beschikbaar. Het bedrijf werkt nu aan een Android-versie. Ook andere grote techbedrijven werken aan gelijkaardige apps, zoals LinkedIn, Spotify en Facebook. Die laatste doopte zijn audio-app Live Audio Rooms.