Dat kennis belangrijk is, daar zijn we het allemaal wel over eens. Kennisontwikkeling echter, zit vaak nog in dezelfde hoek als voldoende bewegen en werken aan een gezonde levensstijl. We weten allemaal dat het belangrijk is, maar het is niet urgent en de gevolgen ervan zien we pas op de langere termijn. Een of twee keer sporten overslaan is niet zo’n punt. Structureel te weinig bewegen is dat wèl en zorgt er in het gunstigste geval voor dat je niet in topconditie bent. En dat is alleen maar het gunstigste scenario. Vertaal dat even naar jullie bedrijf en vraag je af hoe het kan dat kennisontwikkeling niet op de strategische agenda staat?
In de praktijk
We komen dit in de praktijk vaak tegen. Zelfs bij organisaties waar kennis de core business is, zoals IT detacheerders. Bedrijven huren IT’ers natuurlijk niet in omdat het zulke aardige mensen zijn. Dit doen ze omdat ze over kennis en skills beschikken die op dat moment niet in eigen huis aanwezig zijn. Als de kennis van die verhuurde IT’ers niet meer up to date is, of nog beter; als deze kennis niet voorloopt op de gemiddelde IT’er, kun je je afvragen wat het bestaansrecht van zulke detacheerders nog is. Wat gaat het je nou opleveren als je kennisontwikkeling wél op de agenda zet?
Concurrentievoordeel
Maar ook bij bedrijven voor wie kennis niet de core business is zou kennisontwikkeling hoog op de agenda moeten staan. Hoe blijf je anders de concurrentie voor? Peter Senge, wetenschapper op het gebied van kennismanagement, zegt het er volgende over:
“In the long run, the only sustainable competitive advantage is your organization’s ability to learn faster than the competition”
Jullie bedrijf is altijd in een race – al zal dat op slow business days misschien niet altijd zo voelen – en de enige manier om de concurrentie voor te zijn én te blijven is door niet stil te blijven staan en je continu te blijven ontwikkelen.
Andere redenen
Naast concurrentievoordeel zijn er natuurlijk nog andere belangrijke redenen om te investeren in de ontwikkeling van je medewerkers:
– Blije medewerkers; Het bieden van goede ontwikkelingsmogelijkheden zorgt voor blije medewerkers en bindt ze aan jullie bedrijf. Je huidige IT’ers tevreden houden is een stuk goedkoper dan het aantrekken van nieuwe.
– Flexibiliteit; Om snel te kunnen anticiperen op trends en uitdagingen is een flexibele en lerende organisatie nodig. Voor elke verandering is kennis nodig en de mogelijkheid om snel te ontwikkelen
– Aantrekkelijke werkgever; Goede IT’ers zijn niet makkelijk om te vinden. Om nieuwe IT’ers aan te trekken zul je als werkgever ook echt aantrekkelijk moeten zijn. Veel IT’ers geven tenslotte aan dat ontwikkelingsmogelijkheden zeer belangrijk zijn in hun keuze voor een nieuwe werkgever.
Waarom dan toch niet op de agenda?
We get it. Kennisontwikkeling is geen quick win en voor de ROI ervan moet je verder kijken dan de huidige sprint lang is. Doordat er niet direct zichtbaar effect is wordt het (blijven) opleiden van medewerkers vaak ook nog gezien als kostenpost. En dat terwijl door een lager personeelsverloop en een hogere omzet letterlijk flink winst te behalen valt (bron). Dit staat dan zelfs nog los van het strategische voordeel dat kennisontwikkeling je oplevert. Daarvoor is echter een langere adem nodig en een sterke langetermijnvisie. En dat is, zeker gezien de huidige situatie, niet eenvoudig.
Daarnaast wordt kennisontwikkeling gezien als iets lastigs. Er moet gedacht worden aan opleidingsplannen, ontwikkeldoelen, opleidingsbudgetten, inkoop en administratie. Juist voor dat soort ‘lastige’ dingen is een leerplatform een enorme uitkomst. Dat neemt al deze zaken uit handen en het helpt jou als manager grip te krijgen op de kennisontwikkeling van je medewerkers. Door inzicht in hun ontwikkeling en hun voortgang kun je je medewerkers beter coachen en begeleiden in hun carrière. En dat levert jullie blije medewerkers en uiteindelijk een beter bedrijfsresultaat op.
Een goed leerplatform motiveert je medewerkers, geeft nudges om ze aan het leren te krijgen en geeft ze de tools om hun leerdoelen te halen en leerpaden uit te stippelen. Ook is het de centrale plek waar alle kennis in de organisatie bij elkaar komt. Doordat het kennisdeling stimuleert zorgt het tenslotte ook voor een betere kennisdistributie door de hele organisatie. Zo zet je als organisatie belangrijke stappen om kennisontwikkeling te faciliteren en een blijvend onderdeel te maken van je strategische doelstellingen.
Meer weten?
Wil je weten hoe je grip houdt op kennisontwikkeling, ook op afstand? Of heb je hulp nodig om continu leren op de agenda te krijgen? Wij helpen je graag!
MyCademy is een leerplatform dat gebouwd is om IT bedrijven compleet te faciliteren in hun kennisontwikkeling. Het leerplatform bestaat uit een LMS met geïntegreerde IT academy (3.000+ online en klassikale IT trainingen). Het platform neemt, samen met ons Klant Succes Team, jullie alle inspanningen rondom opleidingen uit handen.
Kennisontwikkeling levert geen “aandeelhouderswaarde” op. Het is goedkoper om na een reorganisatie jonge, goedkope “resources” met verse kennis binnen te halen. En als die er niet genoeg zijn kun je klagen dat de opleidingen hun werk niet doen. Als detacheringsbedrijf kun je de kwalificaties van je human resources overdrijven en de klant laten opdraaien voor “training on the job”. Managers hebben zelf geen inhoudelijke kennis nodig, en dus ook geen kennisontwikkeling. Waarom zou je je ondergeschikten dat dan wel geven, zeker als ze er plezier aan beleven. Natuurlijk mogen ze dat wel doen in de avonduren, zolang het bijna niets kost, en dan hoef je als manager alleen maar voor half-warme pizza’s te zorgen.
Sinds ik ZZP ben doe ik tien keer meer aan kennisontwikkeling dan toen ik voor een baas (en 2 managementlagen) werkte. Maar als ZZP heb ik geen “leerplatform” nodig, en kies ik zelf cursussen en boeken uit. Dat kost mij meer omzet dan een werkgever ooit zou accepteren, maar op de lange termijn levert het veel meer op.
Weet niet welke marketeer het stuk geschreven heeft maar kennis van de markt ontbreekt want bedrijven huren IT-ers in omdat ze NIET MEER over kennis en skills (willen) beschikken die nodig zijn. En dat hierdoor veelal het kind met het badwater weggegooid is waardoor er een omgekeerde piramide van ‘Too many chiefs and not enough Indians’ is ontstaan heeft dan ook zijn oorzaak in slecht management. De ‘aandeelhouderswaarde’ in kennisontwikkeling gaat namelijk om de marktwaarde in een kenniseconomie waarin de waarde van bedieningsvaardigheden uiteindelijk onderaan in de piramide zitten. Lang leve de flexibele arbeidsschil met tijdelijke inhuur waarbij je een mondiale resource pool hebt van goedkope indiaantjes.
Nu staat er een hele dikke blauwe balk boven het artikel met de waarschuwing dat het reclame is en dus hoop ik dat deze reactie niet teveel aandacht genereert maar aangaande de ROI van kennisontwikkeling is loyaliteit geen quick win als we kijken naar het gewicht van ervaring. Aangaande het coachen moet ik dan ook terug denken aan de begeleiding die ik als ingehuurde kreeg want de klant draaide niet op voor de ’taining on the job’ door de synergie van vreemde ogen die dwingen tot verandering. Het cynisme van boze mannetjes aangaande leerplatformen is vanuit een top-down benadering begrijpeliijk want ‘Seen IT, Been there and love IT’ aspect in een sterk cyclische sector zorgt ervoor dat kennisontwikkeling vooral een feest van herkenning is want een leven lang leren is meer dan door de hoepeltjes heen springen.
Aangaande de kennisdeling/distributie zouden organisaties er dan ook goed aan doen om eerst de processen zelf inzichtelijk te maken voordat ze de medewerkers de vaardigheid van ‘kopspijkeren’ leren want soms zorgen jonge, goedkope ‘resources’ ervoor dat vastgeroeste gewoonten veranderen waardoor de organisatie in één keer een concurrentievoordeel verkrijgt door lagere operationele kosten. Om de inhuur tijdelijk te houden begon ik dan ook altijd om mezelf weg te automatiseren wat ertoe leidde dat ik bij één organisatie voor meerdere rollen ingehuurd werd. Want laten we niet vergeten dat er nog veel managers zijn die alleen maar hun tijd vol proberen te maken tot hun pensioen omdat de meesten geen ondernemer zijn.
Een baas die niet gemotiveerd is of niet kundig genoeg is om kennisontwikkeling te stimuleren en de aanwezige kennis en ervaring te managen, die kan door een elektronisch leerplatform geen kennisprobleem oplossen. Werkervaring kan je niet via een platform opdoen. Een elektronisch leerplatform is een tool dat extra flexibiliteit geeft bij een studie, niet meer en niet minder. Met een elektronisch platform los je ook geen cultuurproblemen, capaciteitstekorten of andere knelpunten op.
@Nico, een mooie samenvatting van de bedroevende werkelijkheid bij de vele detacheringsbedrijven die voor een quick win gaan. Aanvullend hierop moet gemeld worden dat er in goede tijden genoeg geld is voor opleidingen, maar gedetacheerden dan vaak amper de tijd gegund wordt om te studeren. Reden is dat bazen niet hun dan extra hoge bonussen willen mislopen. En in de slechte tijden is het geld vaak al het bedrijf uit. En de sector van detacheringsbedrijven is nu eenmaal heel gevoelig voor de conjunctuur. Een ZZP-er kan als eigen baas zichzelf studieverlof geven en zich op de middellange termijn richten in plaats van kwartalen.