Ondanks flinke investeringen in glasvezel en achterblijvende omzet in het zakelijke segment, wist KPN in het eerste kwartaal van 2021 achttien procent meer nettowinst te boeken dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat meldt het telecombedrijf vandaag.
KPN boekte afgelopen kwartaal een nettowinst van 141 miljoen euro bij een omzet die bijna drie procent daalde tot amper 1,3 miljard euro. De omzet daalde onder meer door de afstoting van KPN Consulting. KPN verkocht deze ict-dienstverlener in 2020 aan branchegenoot Cegeka, maar haalde ermee in het eerste kwartaal van vorig jaar nog wel vijftien miljoen euro omzet. Ook drukte het wegvallen van roaminginkomsten de omzet. Door corona wordt er minder gereisd en gebeld in het buitenland.
Toch wist het telecombedrijf een hogere nettowinst te boeken dan in de eerste drie maanden van vorig jaar. En dat terwijl de onderneming flink investeert in zijn glasvezelnetwerk. De ambitie is om in 2025 twee derde van Nederlandse huishoudens toegang tot glasvezel te geven. KPN investeert tot 2025 3,5 miljard euro in de versnelde glasvezelaanleg. In het afgelopen kwartaal werd alvast 43 miljoen euro meer uitgegeven aan dergelijke kapitaalinvesteringen.
Zakelijk segment
KPN moet het duidelijk niet hebben van het zakelijke segment. De omzet uit dienstverlening aan grootzakelijke klanten daalde maar liefst twaalf procent, onder meer dus door afstoting van de consultingtak. De mkb-dienstverlening nam af met ruim zes procent. In de consumentenmarkt bleef de omzet vrijwel gelijk. Het waren voornamelijk wholesalediensten waar omzet nog ruim vijf procent steeg.
Dat de nettowinst toch steeg heeft volgens het bedrijf vooral te maken met gunstige afschrijvingen en lagere herstructureringskosten. Ook haalde de onderneming voordeel uit herfinanciering en herbeleggingen.
Voor het hele jaar 2021 verwacht KPN een lichte stijging van de brutowinst (ebitda): van 2,32 miljard euro (2020) naar 2,35 miljard (2021).