Het Spaanse Cellnex, een infrastructuuraanbieder voor draadloze telecommunicatie, zet de komende twee jaar tachtig antennemasten neer op de spoorgrond die het van Prorail pacht. Deze opstelpunten voor mobiele connectiviteit mag het bedrijf ook aan derden verhuren. Daarnaast mag het nog eens honderd masten plaatsen op Prorail-grond. De nieuwe antennes zijn nodig omdat de spoorwegbeheerder zijn eigen GSM-R-netwerk vernieuwd.
Na een aanbesteding is Cellnex geselecteerd als leverancier voor de bouw, het beheer en exploitatie van opstelpunten voor Prorail, mobiele netwerkoperators en andere marktpartijen die gebruikmaken van mobiele connectiviteit langs het spoor. Het bedrijf, officieel bestempeld als zogeheten passieve infrastructuurprovider (pip), werkt voor de uitvoering hiervan samen met VolkerWessels Telecom, specialist in het aanleggen van telecominfrastructuren.
ProRail maakt gebruik van een eigen netwerk voor mobiele telecommunicatie, het GSM-R-netwerk. Dat wordt beheerd door Mobirail, een joint venture van Nokia en KPN. Voor de periode 2021-2027 staat de verdere digitalisering van het spoor centraal. Het GSM-R-netwerk zal hiervoor worden vernieuwd. Dat betekent dat er nieuwe antenne-opstelpunten nodig zijn, waarvoor Cellnex is aangetrokken. Daarbij spelen twee andere belangrijke ontwikkelingen een rol: Digital Rail Operations (met het Future Railway Mobile Communication System, de 5G-opvolger van GSM-R) en Gigabit Train (snel internet in de trein).