Messagebird, leverancier van zakelijke communicatiesoftware, neemt het Amerikaanse Sparkpost over voor 600 miljoen dollar en weet één miljard dollar binnen te harken via een verlengde Series C-investeringsronde. Sparkpost is een e-mail-intelligence-platform met jaarlijks zo'n vier tot vijf biljoen verzendingen met klanten als Disney, The New York Times, Paypal, Adobe en Booking. LinkedIn, Pinterest en JP Morgan.
Afgelopen oktober haalde het Amsterdamse bedrijf in een Series C-ronde nog tweehonderd miljoen dollar op. Daar komt nu één miljard euro bij met geld van de investeerders Eurazeo, Tiger Global, en Owl Rock, fondsen en accounts beheerd door Blackrock en nieuwe stortingen van deze bestaande investeerders.
Messagebirds ambitie is om ’s werelds grootste omnichannel-communicatieplatform te worden. ‘De toekomst van communicatie is niet onderverdeeld in losse kanalen, maar is omnichannel’, zegt Robert Vis, topman van het bedrijf. ‘Door de overname van Sparkpost kunnen we klanten beter ondersteunen bij het gebruik van e-mail als een krachtig kanaal, met de meest relevante contextuele informatie. Ook breiden we onze activiteiten uit naar de Amerikaanse markt.’
Overnames
Met de software van Messagebird kunnen bedrijven op verschillende manieren communiceren met hun klanten of het nu sms, Whatsapp, spraak, Wechat, klassieke e-mail, Messenger, Google Business Messaging, Line, Telegram danwel een ander populair communicatiemiddel betreft, zoals ott (over-the-top content: video-on-demand-diensten). Ook kunnen zij hun messaging-platformen met de software beheren.
Het bedrijf breidt zijn portfolio in snel tempo uit via overnames. Recent werden ook al 24Sessions, Hull en Pusher ingelijfd. Messagebird, met Sparkpost erbij ruim zevenhonderd man groot en zo’n 25.000 klanten wereldwijd, wil dit jaar nog naar de beurs.