Wacht niet totdat een robot je werk heeft overgenomen. Maar anticipeer al vroeg in het proces, pas je aan en ontwikkel alvast nieuwe vaardigheden. Dit stelt arbeids- en organisatiepsycholoog Jessie Koen van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
De UvA-onderzoekster doet met een team onderzoek naar de impact van digitalisering en hoe learning communities hierbij kunnen helpen. In zulke leergemeenschappen worden werknemers uit verschillende bedrijven bij elkaar gebracht om in kaart te brengen waar ze tegenaan lopen als gevolg van digitalisering. Samen komen ze tot oplossingen om hier wat aan te kunnen doen.
Tijdens het ‘Ontwikkeling telt’ festival van het ministerie van OCW presenteerde Koen afgelopen donderdag de resultaten van een onderzoek naar learning communities. Ze vertelde hoe dit specifiek uitwerkt in de logistiek, één van de sectoren waar digitalisering heel hard gaat. ‘Als gevolg moeten hier veel werknemers nieuwe vaardigheden leren die in hun opleiding niet aan bod kwamen. Of kan het zelfs onduidelijk zijn of er in de toekomst nog werk voor ze is’, legt Koen uit.
‘In de logistiek zijn veel mkb-bedrijven actief. Die bedrijven hebben beperkte middelen om hun medewerkers blijvend te ontwikkelen. Learning communities zijn dan een goede oplossing.’ Uit eerder onderzoek weet Koen dat er een sterke relatie bestaat tussen baanonzekerheid en ongezonde stress en dat het niet helpt bij de pakken neer te zitten.
Katalysator
De learning communities in het onderzoeksproject worden mogelijk gemaakt door de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) en de Hogeschool Rotterdam. Werknemers worden gekoppeld aan studenten van die hogescholen uit opleidingen die aansluiten bij het werkprofiel van de werknemers. ‘Deze studenten leren in principe de vaardigheden van de toekomst en zitten nog midden in de modus van jezelf ontwikkelen.’
Koen wil achterhalen wat het leerproces in learning communities bevordert en wat afremt, en hoe dit zich vertaalt in succes op de werkvloer. ‘Je kunt wel heel veel leren als werknemer’, licht Koen toe, ‘maar je leidinggevende of werkgever moet uiteindelijk ook de ruimte bieden om dit toe te passen zodat je daadwerkelijk goed kan omgaan met veranderingen en het bedrijf ook vooruit kunt helpen. Een leidinggevende kan blokkeren, maar ook als katalysator werken.’