Het Belgische digitale agentschap Intracto zet voet aan wal in Scandinavië, met de overname van het Zweedse Stendahls. Het full-servicebedrijf staat met een team van 120 experts in strategie, creatie en technologie bekend om haar ‘holistische aanpak’ op het vlak van merkcommunicatie, zegt Intracto.
Na een hele reeks overnames in de Benelux lijkt Intracto dus zijn oog op het hoge noorden te hebben laten vallen. Stendahls is voor Intracto het antwoord op de sterke behoefte aan een digitale full-service- en end-to-end-partner in Scandinavië, zegt het bedrijf in een persbericht. Het zal hier niet bij blijven, want dit ‘onderstreept de ambitie van Intracto Group om – naast het sterke groeitraject in de Benelux – een geïntegreerde full-service-bureaugroep op pan-Europees niveau op te bouwen’.
De Zweedse reclamemarkt is zo’n 1,2 miljard euro waard. Zweden heeft ook een sterke positie op het gebied van design, gaming en technologische innovatie in vele sectoren. Dat maakte het voor Intracto de logische uitvalsbasis voor Scandinavië. Net als in de Benelux is het bureaulandschap in Scandinavië ook gefragmenteerd, wat kansen geeft op consolidaties.
‘In elk rapport over digitale adoptie komt Zweden als koploper naar voren’, zegt Intracto-ceo Pieter Janssens. ‘Of het nu gaat om het gebruik van sociale media, e-commerce of digitale bank- en financiële apps: Zweden loopt altijd voorop. Toch slagen maar weinig bureaus erin om voor hun klanten een echte end-to-end-partner te zijn. Stendahls is een doordachte keuze, die ons in staat stelt om te groeien en volgende stappen te zetten in de regio.’
Intracto overschrijdt met deze overname de grens van de 1.500 werknemers.