De coronapandemie heeft de manier waarop bedrijven kijken naar mobiliteit voor altijd veranderd. Business as usual zal nooit meer hetzelfde zijn. Grootschalige kantoortuinen als belangrijkste centra van werknemersproductiviteit behoren hoogstwaarschijnlijk tot het verleden. Welke veranderingen brengt dit met zich mee?
De vraag drong zich al op: keren werknemers in grote getalen terug naar kantoor of blijven ze vasthouden aan het thuiswerken. Zo toont onderzoek door TNO aan dat een kwart van de thuiswerkenden ook na de coronapandemie grotendeels vanuit huis wil blijven werken. Flexibele werkmogelijkheden staan al langer hoog op het wensenlijstje van werknemers. De afgelopen periode heeft aangetoond dat flexibiliteit niet hoeft te leiden tot minder efficiëntie of productiviteit.
Niet alleen het thuiswerken staat hoger op de agenda. De pandemie heeft ook ons anders doen kijken naar hoe de werkplek eruit zou moeten zien en op welke locatie deze zich bevindt. Het ontstaan van nieuwe werkpatronen houdt in dat organisaties het aantal vaste bureaus terug zal moeten dringen om ruimte te maken voor plekken waar is samen te werken.
Centraal gelegen kantoorgebouwen in stedelijke omgevingen zijn niet langer favoriet bij werknemers. Er ontstaat een voorkeur voor kleinere, regionale kantoren die zich dichter bij hun woonplek bevinden. Een gevolg van de pandemie kan dus zijn dat bedrijven hun werkzaamheden zullen verspreiden over verschillende, meer kleinschalige locaties.
Rol van technologie
Technologie vormt de motor in al deze nieuwe manieren van werken en biedt werkgevers de mogelijkheid tegemoet te komen aan de wensen van hun werknemers. De pandemie heeft werknemers laten inzien hoe belangrijk betrouwbare technologie op de werkplek is, vooral als het gaat om de devices waar werknemers zwaar op leunen bij het op afstand werken.
Voor sommige bedrijven trad een jaar geleden een noodscenario in werking waarbij personeel uitgerust moest worden met it-voorzieningen voor thuiswerken. Nu we in de volgende fase van de pandemie zijn beland, is het niet alleen belangrijk dat ze kritisch kijken naar de keuzes die destijds gemaakt zijn. Ook moet rekening worden gehouden met de lange termijn bij de keuze voor digitale innovaties door te toetsen of ze voldoen aan de vereisten van het nieuwe normaal.
Laptops zijn onmisbare werkpaarden gebleken tijdens de pandemie en zullen belangrijk blijven, ook als de pandemie achter de rug is. Bedrijven moeten investeren in lichte, draagbare en tegelijkertijd krachtige devices die zowel geschikt zijn om op kantoor mee te werken als thuis. Deze devices moeten stevig genoeg zijn voor onderweg en tegelijkertijd dezelfde connectiviteit bieden als een smartphone om soepele samenwerking mogelijk te maken.
Maar het zijn niet alleen de devices van eindgebruikers die een belangrijke rol spelen in het mogelijk maken van een work-from-anywhere-model voor organisaties. We leven in een tijd waarin samenwerken niet langer betekent dat iedereen zich in dezelfde ruimte hoeft te bevinden. Digitale technologieën zoals wearables spelen hierbij een belangrijke rol. Dankzij smart glasses is bijvoorbeeld interactieve communicatie op afstand mogelijk, inclusief functies zoals het oproepen van documenten of realtime-vastleggen van data.
Tijdens de pandemie bleek de wereldwijde markt voor wearables groeiende. Zo verwacht CCS Insight dat de verkoop van wearables in 2024 wereldwijd op driehonderd miljoen exemplaren zal liggen.
Technologische uitdagingen oplossen met technologie
Een potentieel obstakel voor bedrijven die connected devices en oplossingen aan hun netwerk toevoegen, is de hoeveelheid data die wordt gecreëerd en de uitdaging om deze gegevens effectief en veilig te beheren en verwerken. Het antwoord op deze uitdaging is eveneens technologisch van aard. Het volledig vervangen van netwerken is tijds- en kapitaalintensief, helemaal nu bedrijven uit een dal proberen te klimmen. Edge computing biedt een werkbare oplossing: gegevens worden verwerkt aan de rand van het netwerk en daardoor wordt de druk op de cloud verminderd.
Een andere uitdaging is security. Devices die van buiten de kantooromgeving toegang hebben tot het zakelijke netwerk vergroten het aantal dreigingen voor bedrijven. Volgens recent onderzoek lag het aantal ransomware-aanvallen in 2020 bijna vijfhonderd procent (!) hoger dan een jaar eerder. Devices met ingebouwde beveiligingsmaatregelen zoals gezichtsherkenning of vingerafdrukscanner en hardware-gebaseerde opslag van credentials bieden een stevige eerste verdedigingslinie tegen cybercriminelen. Oplossingen zoals zero client bieden de garantie dat er geen gevoelige informatie wordt opgeslagen op het device zelf.
Zelfs nu we nog steeds te maken hebben met de gevolgen van de pandemie, wordt al gesproken over hoe zakelijke mobiliteit eruit zal zien na corona. Werk is voor altijd veranderd en dit brengt nieuwe manieren van werk met zich mee. Organisaties moeten hierin mee veranderen om aantrekkelijk te blijven voor werknemers. Mobiel worden in het nieuwe normaal vraagt om tijd en investering – en op de lange termijn is het inzetten van de nieuwste technologie noodzakelijk.