Steven Duinhouwer is alsnog een juridische procedure tegen ABN Amro begonnen. De ondernemer eist genoegdoening voor het kopiëren van zijn concept om een mobiele escaperoom in te zetten als wervingscampagne. Met dit project, Unigma gedoopt, wist ABN Amro een paar jaar terug veel aandacht te trekken. De bank claimt zelf al met het idee bezig te zijn geweest in de periode dat Duinhouwer zijn presentaties gaf.
Duinhouwer, oprichter van wervingsbureaus Technisch Nederland en Commercieel Nederland, bedacht in 2015 de sollicitatie-escaperoom voor Phoenix Software, een it-bedrijf uit Enschede. Sollicitanten moesten ontsnappen uit een kamer door samen opdrachten uit te voeren. Middels die opdrachten kregen de personeelswervers inzicht in hoe stressbestendig, analytisch en sociaal vaardig de deelnemers waren.
Het concept sloeg aan en Duinhouwer ontwikkelde een mobiele variant. Die presenteerde hij in 2016 tijdens de HR-hackathon in Amsterdam. ABN Amro toonde interesse en na een aantal gesprekken verzorgde Duinhouwer een presentatie op het hoofdkantoor in Amsterdam. Nadat hij die presentatie ook nog eens op verzoek naar de manager on boarding personeel bij de bank stuurde, bleef het stil.
Wat schetste zijn verbazing toen hij het idee als inzending van ABN Amro onder de naam Unigma tegenkwam bij de Werf& Awards van 2017, een prijzenfestival voor arbeidsmarktcommunicatie van het vakblad Werf&. ‘Mijn idee dus. Maar dan ‘onrechtmatig gebruikt’, door ABN Amro. Als kleine mkb’er voel je je dan behoorlijk machteloos.’ Duinhouwer maakte bezwaar bij de bank. Een jaar lang hoopte hij een reactie van ABN Amro te krijgen op zijn claim, maar die bleef uit. ‘Ik kaartte het ook aan bij de chief information officer die ik goed ken. Van hem kreeg ik het advies om contact op te nemen met de juridische afdeling. Dat is dan een bank die zegt op te komen voor ondernemers.’
Ongeloofwaardig
Duinhouwer laat het er niet bij zitten en heeft een advocaat ingeschakeld. Vorige week is een aangetekende brief naar de bank gestuurd. Hij stuurt aan op een schikking. Reageert ABN Amro weer niet, dan stapt hij naar de rechter.
Volgens Duinhouwer is het verweer van ABN Amro dat de bank zelf al bezig was met het idee van een mobiele escaperoom volstrekt ongeloofwaardig. ‘Dan had de bank dat toch wel gemeld? We zijn een halfjaar met ze in gesprek geweest en hebben nota bene in de directiekamer een presentatie gegeven.’
In 2018 presenteerde de bank een andere mobiele escaperoom-oplossing met augmented reality: The Lockdown. Daarin moest een cybercrimineel worden ontmaskerd en een wereldwijde financiële catastrofe worden voorkomen. ABN Amro wilde via deze gamificatie-app laten zien wat voor cruciale rol it speelt in een bancaire omgeving om zo it-talent aan te trekken. Duinhouwer: ‘Ook deze applicatie is in feite een doorvertaling van wat wij toen hebben laten zien. ABN Amro zou in 2016 onze ‘launching customer’ worden. Steeds als ik er aan terugdenk, voel ik het onrecht dat ons is aangedaan. Niet alleen geldelijk, maar ook als diefstal van onze promotie en exposure.’
Computable heeft ABN Amro om een reactie verzocht.
Omdat de top van ABN-AMRO in de laatste decennia regelmatig flink in de fout is gegaan, is het verhaal van Duinhouwer wel geloofwaardig. De gewone escaperoom-versie van Duinhouwer kon bekeken worden door IT-ers die voor de ABN-AMRO werkten. De ABN-AMRO heeft daarna van Duinhouwer een mobiele demo gezien. Maar de bank zou al die tijd niks gezegd hebben over een eigen Unigma/ ‘The Lockdown’ escaperoom-ontwikkeling.
Ik neem aan dat Duinhouwer via e-mails kan laten zien wanneer er contact over de escaperoom is geweest. Ben benieuwd of de bank kan laten zien dat zij al eerder met een gelijk concept bezig was, alhoewel volgens de bank met ”een onderscheidende aanpak”.