Virtual desktop infrastructuur (vdi) is al vaak doodverklaard, maar nog vaker opgestaan. Argumenten genoeg om het niet te doen. Kosten waren een element en gebruikers wilden liever een eigen machine die ze konden aanraken. Thuiswerken werd nog niet massaal gedaan, dus was de noodzaak niet zo heel groot. Covid-19 dwingt ons om ons gedrag te veranderen.
Vroeger was thuiswerken nog omgeven met een geur van wantrouwen omdat de werknemer niet gecontroleerd kon worden. De pandemie zet de cultuuromslag in werking. Covid-19 effecten zullen ergens in de loop van dit jaar verminderen, waarna ons gedrag hoogstwaarschijnlijk meer georiënteerd zal zijn op thuiswerken dan op werken in een kantoor. Deze paradigmaverschuiving schept nieuwe kansen voor ‘desktopvirtualisatie’. Redenen om ervoor te kiezen zijn:
- Vereenvoudiging van het desktopmanagement;
- Meer controle over de desktop van een gebruiker;
- Opvoeren van flexibiliteit voor de gebruiker;
- Kostenreductie.
De verschuiving is niet de enige initiator voor het gebruik van vdi, ook het aantal doelgroepen neemt toe. Denk aan supportpersoneel dat niet op locatie werkt. Daarnaast maken organisaties steeds meer gebruik van freelancers en zzp’ers die op projectbasis of voor een kortere periode werkzaam zijn voor de organisatie. Het gehele logistieke proces binnen een organisatie is er niet altijd op ingesteld om deze krachten een laptop te geven.
Audio
Dat de tijd er rijp voor is, heeft niet alleen met de veranderende inzet van personeel te maken. In de techniek is er ook veel aan het veranderen. Het gebruik van multi-sessieondersteuning, waarbij meerdere gebruikers dezelfde desktop gebruiken met ieder hun eigen inlog en bureaublad, is een voorbeeld van een significante kostenreductie. In de techniek neemt de integratie toe, die vroeger nogal tijdrovend was om als functie erbij te krijgen. De integratie van Office 365 is door Microsoft aanzienlijk vereenvoudigd.
Het gebruik van audio in een vdi-omgeving was vaak een tekortkoming. Microsoft heeft dit nu opgelost door audiovideo-redirection in te zetten. Microsoft is bezig met een opmars in de vdi-wereld. Maar ook Citrix, met veel ervaring op on-premise instances, heeft zich met Microsoft Azure verenigt. Beide organisaties werken samen, maar behouden hun eigen technologie. Zo biedt Citrix zijn vdi-producten aan via Citrix Cloud vanuit Azure.
Stuk hardware
Natuurlijk zal de behoefte bij gebruikers blijven bestaan om een stuk hardware van het bedrijf te krijgen. Vaak is deze gebruiker onderweg naar klanten of heeft thuis niet de mogelijkheid om aan het delen van het werkstation te doen. Hier vallen ook oplossingen voor te bedenken zoals een thin-client of een goedkoper chrome werkstation.
De ontwikkelingen gaan snel. De techniek is duidelijk niet de enige reden meer om er serieus naar te kijken. Veranderende werkrelaties en werk mogelijkheden gecombineerd met de techniek maken van vdi wederom een Lazarus die opstaat vanuit de dood. Misschien nu voorgoed.
De paradigmaverschuiving van de gebruiker naar de data brengen was ooit één van de argumenten voor het concept terminal service maar dat heeft weinig zin als je de (bedrijfs)data buiten de controle van de organisatie brengt. Het idee van ‘utlity computing’ viert dit jaar zijn zestigste verjaardag maar is desondanks nog altijd niet een volwassen technologie door vele onzekerheden in de stack. Zo is controle over de desktop van een gebruiker nogal bedenkelijk als deze controle bij een organisatie ligt die een tegengesteld belang heeft, telemetrie data kan tenslotte ook misbruikt worden voor commerciële acitiviteiten. Een kostenreductie met het ‘Always connected met vleugels’ concept lijkt me dan ook bedenkelijk, de kostenreductie zit eerder in de vereenvoudiging van de service.