Notarissen hebben nog steeds hinder van de nasleep van een hack die een week geleden plaatsvond bij hun ict-leverancier. Het gaat om problemen met mailprogramma Outlook en koppelingen met het Kadaster en het Handelsregister. Daardoor kunnen sommige kantoren niet per mail in contact treden met klanten, bestanden uitwisselen of controles uitvoeren voor het passeren van akten.
Dat vertelt een woordvoerder van Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB), de belangenorganisatie voor notarissen, na vragen van Computable.
Met name het instellen van wachtwoorden en certificaten bij de notariskantoren zorgt voor vertraging waardoor het nog geen ‘business as usual’ is.
Eerder verwachtte de getroffen ict-leverancier, Managed IT uit Nieuwegein, dat de meeste klanten van het bedrijf vanaf afgelopen woensdag weer grotendeels gebruik kunnen maken van hun ict-omgeving. Dat was na hulp van Northwave Security dat de controle over het platform van de ict-beheerder teruggreep. Volgens techsite Tweakers gebeurde dat nadat er is betaald aan de aanvaller om het systeem te ontsleutelen. Het bedrag is niet bekendgemaakt. (update 17.03 uur).
De securityofficer van Managed It vult deze ochtend per telefoon aan, dat er de afgelopen week ‘met man en macht’ en ‘dag en nacht’ is doorgewerkt om de problemen te verhelpen. Hij benadrukt dat de aanval klanten in meerdere branches heeft getroffen en dus niet alleen bij de notariskantoren voor problemen heeft gezorgd.
Claim
Volgens de KNB zullen de getroffen notariskantoren individueel proberen de schade door het mislopen van inkomsten te verhalen bij hun verzekeraar of ict-leverancier. ‘De kantoren hebben allemaal individueel een contract gesloten met Managed IT. Omdat die contracten per kantoor verschillend zijn, zullen ze ieder voor zich moeten bepalen hoe en waar ze de schade verhalen’, aldus de woordvoerder.
Managed It
Managed IT meldde eerder dat er na de aanval aanvullende beveiligingssoftware is geplaatst bij klanten en er doorlopend gemonitord wordt op mogelijke incidenten. ‘Verder zijn we gestart met het versneld uitrollen van multi-factorauthenticatie bij onze klanten. Ook zijn er in aanvulling op de bestaande backup- en disaster recovery-systemen, aanvullende backup-maatregelen getroffen en wordt dit de komende tijd nog verder uitgebreid’, staat in een verklaring van de directie.
De securityofficer voegt telefonisch toe: ‘We nemen geen enkel risico en werken nauw samen met onze klanten, beroepsorganisaties en andere softwarepartijen.’ Hij benadrukt dat het vanaf woensdag gelukt is om bij de meeste klanten de ict-diensten weer in de lucht te hebben. ‘Natuurlijk zijn er hier en daar nog wat haken en ogen, maar in regel kunnen we stellen dat we het bij vrijwel alle klanten nu weer goed voor elkaar heben.’
Uit een eerste evaluatie blijkt dat er geen data van notariskantoren gestolen zijn. Van de aanval is aangifte gedaan bij de politie.