Alle Nederlandse ministeries en hun leveranciers worden voorzien van een compleet nieuw, geavanceerd leveranciersportaal voor elektronische inkoop (e-procurement). Het huidige DigiInkoop-platform waarmee vijftienduizend leveranciers van de rijksoverheid werken, wordt volledig vervangen door de Flow-omgeving van Tie Kinetix.
De ministeries krijgen een gebruiksvriendelijk leveranciersportaal waarmee procure-to-pay automatisering mogelijk wordt voor alle leveranciers. Met procure- (of purchase) to-pay wordt het gehele proces van bestelaanvraag, inkoop/aankoop tot en met het (automatisch) betalen van de factuur bedoeld.
Het nieuwe portaal is gebaseerd op Tie Kinetix’s Flow Partner Automation platform. Jan Sundelin, topman van Tie Kinetix, spreekt van een 100 procent digitale supply chain bij alle Nederlandse ministeries. Het huidige DigiInkoop-platform is verouderd. Sundelin: ‘We zien dat steeds meer overheidsorganisaties op zoek zijn naar manieren om hun volledige procure-to-pay processen te automatiseren maar dat de huidige oplossing niet toereikend is.’
Tie Kinetix claimt dat zijn systeem een flexibele opzet kent en gemakkelijk valt te gebruiken. Verwacht wordt dat de adoptie van e-procurement zich snel doorzet en meer leveranciers zich aansluiten. Sundelin: ‘Dit zal de ministeries in staat stellen de voordelen van digitalisering bij e-procurement volledig te benutten, van procesautomatisering en lagere kosten tot kortere betalingscycli en een lagere CO2-voetafdruk.’
NLeyes
Het bedrijf uit Breukelen levert software-as-a-service (saas)-oplossingen om voorrraadketenprocessen te vereenvoudigen door volledig elektronische uitwisseling van zakelijke documenten. Het inrichten van de Flow-omgeving voor de rijksoverheid gebeurt in samenwerking met NLeyes uit Amsterdam, een strategische partner op het gebied van e-procurement en e-delivery.
Tien Kinetix haalde eerder soortgelijke contracten binnen met onder andere de gemeentes Amsterdam en gemeente Rotterdam. Het nieuwe rijkssysteem gaat meer dan een miljoen transacties per jaar faciliteren.
Ordina bouwde tien jaar geleden het e-inkoopsysteem dat samen met het elektronische postkantoor Digipoort het DigiInkoop platform vormde. Voor de realisatie gebruikte de dienstverlener Oracle e-Business Suite.