De Belastingdienst heeft 32 miljoen euro extra nodig om drie ict-projecten te voltooien. Het geld gaat enerzijds naar nieuw te bouwen ict-systemen voor de autoheffingen van motorrijtuigenbelasting (twintig miljoen) en de aanschafbelasting op nieuwe auto’s (zes miljoen) en anderzijds naar de uitfasering van een applicatie voor de inning en betalingsverkeer (zes miljoen). Twee projecten lopen bovendien forse vertraging op.
Dat blijkt uit de Kamerbrief ‘Uitloop ICT-projecten Belastingdienst’, die Hans Vijlbrief (staatssecretaris van Financiën) heeft ingediend.
Auto MRB
Het project Autoheffingen Motorrijtuigenbelasting moet de continuïteit van de heffing en inning van motorrijtuigenbelasting (MRB) waarborgen. De Belastingdienst werkt met een verouderde systeem, dat gefaseerd plaats moet maken voor een nieuw te bouwen systeem.
Het project liep in 2019 vertraging op. Sindsdien is de scope van het project vergroot met extra functionaliteit en is de implementatie strategie gewijzigd (van een directe en volledige overgang naar gefaseerde overgang, waardoor beide systemen tijdens de transitiefase onderhouden moeten worden).
Eind 2019 verwachtte de fiscus het systeem op 31 december 2020 op te leveren. Hiermee is 17,5 miljoen euro gemoeid. Vijlbrief laat in de Kamerbrief weten dat het project flink uitloopt. De nieuwe opleverdatum is nu 31 december 2022. Ook moet zo’n twintig miljoen euro extra geïnvesteerd worden, waardoor het totale kostenplaatje op 37,4 miljoen uitkomt.
Uitfaseren Enterprise Tax Management
Sinds 2017 werkt de Belastingdienst aan een meerjarig vernieuwingstraject voor de inning en betalingsverkeer, waarbij de applicatie Enterprise Tax Management (ETM) moet worden vervangen. Dit komt doordat de leverancier per 1 januari 2023 stopt met de ondersteuning hiervan.
De kosten van dit ict-project werden op 29,5 miljoen euro geraamd met een geplande einddatum van 31 december 2021. Hier is nog eens zes miljoen euro voor nodig terwijl de geplande einddatum is verschoven naar 31 december 2022. De vertraging komt volgens de minister door onvoorziene en veel langere doorlooptijden bij de koppelingen tussen ict-systemen.
Auto BPM
Bij het ict-project Belasting voor Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) wordt het systeem voor de aanschafbelasting op nieuwe auto’s vervangen. Dit moet de continuïteit van deze heffing waarborgen en het aanpassingsvermogen aan nieuwe wet- en regelgeving voor de BPM vergroten.
Waar de kosten in 2019 op negen miljoen euro werden geraamd, neemt dit met nog eens zes miljoen euro toe tot 15,4 miljoen euro. Dit komt doordat de scope is verruimd, waarbij een aantal functionaliteiten wordt toegevoegd. De opleverdatum (eind 2021) blijft volgens de minister ongewijzigd.
eigen schuld als men(politiek) er zelf zo’n complex systeem van maakt , en zo’n bruusk prijs opbouw model