Zorgorganisaties kijken uit naar het einde van pandemie en daar is een goede reden voor. Maar door diezelfde pandemie deden zorgorganisaties aanzienlijke inzichten en ervaring op die de zorg tot ver in de toekomst zullen transformeren. Tegenwoordig passen ziekenhuizen al technologieën toe die hen helpen cruciale kostenbesparingen en productiviteitsvoordelen te realiseren. Deze ervaringen beloven leidend te worden als corona slechts nog een vage herinnering is.
Dit zijn de vijf trends die te verwachten zijn:
- Focus op de supply chain
Zelfs vóór de pandemie kostte inefficiëntie van de supply chain ziekenhuizen elk jaar ruim 25 miljard dollar (Guidehouse). De pandemie heeft die tekortkomingen verergerd. Beademingsapparatuur en basisbenodigdheden om patiënten en clinici te beschermen, zoals handdesinfectiemiddelen en persoonlijke beschermingsmiddelen, waren moeilijk te verkrijgen. Als we kijken naar de toekomst, zien we dat ziekenhuizen steeds vaker technologieën zoals barcodes, radiofrequentie-identificatie (rfid) en realtime-locatie-systemen (rtls) omarmen om een betere zichtbaarheid en controle te krijgen over hun supply chain en voorraadbeheersystemen. Deze verbeterde beschikbaarheid zal ziekenhuizen helpen om voorraadverspilling als gevolg van ongebruikte en verlopen voorraden te verminderen.
- Patiëntenzorg stroomlijnen
Bedden werden in 2020 een schaars goed in veel ziekenhuizen. Ziekenhuizen zullen nieuwe manieren onderzoeken om patiënten sneller door het systeem te leiden. Zij kunnen zowel locatie-technologieën als mobiele computers gebruiken om de behandeling tijdens het verblijf van een patiënt te volgen en te stroomlijnen. Met behulp van deze technologieën kunnen ziekenhuizen een ‘elektronisch schoolbord’ maken dat alles registreert, van monsteranalyse en röntgenfoto’s tot fysiotherapie. Ziekenhuizen kunnen vervolgens precies bijhouden hoelang elke behandeling duurt en waar knelpunten in de workflow zitten. Is het bijvoorbeeld moeilijk om een rolstoel te vinden om een ontslagen patiënt te vervoeren? Zijn er regelmatig back-ups van röntgenfoto’s, laboratoriumtests, sociale diensten of andere gebieden die van invloed zijn op de patiëntenzorg?
Technologie is effectief gebleken bij het verbeteren van de doorlooptijden van patiënten en ziekenhuisworkflows. Rtls-tags kunnen bijvoorbeeld aan rolstoelen worden toegevoegd, zodat verpleegkundigen ze snel kunnen lokaliseren. Zodra de patiënt de kamer uit is gereden, kunnen verpleegkundigen met gespecialiseerde mobiele apparaten de huishouding laten weten dat de kamer beschikbaar is voor schoonmaak. Onderzoek toont aan dat technologieën zoals rtls kunnen resulteren in tot helft snellere bed-omzettijden en tot wel drie uur verkorting van de opnameduur van patiënten. In een ziekenhuis met 275 bedden is het besparen van slechts vier uur op het gemiddelde verblijf in het ziekenhuis hetzelfde als het toevoegen van tien nieuwe bedden.
- Het werk van zorgverleners gemakkelijker maken
Burn-outs werden een groot probleem in 2020 met ziekenhuisfaciliteiten en hun clinici die moeite hadden de werkdruk bij te houden. Een manier om burn-outs te verminderen, is de rol van clinici gemakkelijker te maken. Om dit te bereiken, wenden veel ziekenhuizen zich opnieuw tot technologie door bijvoorbeeld betere communicatie tussen artsen en werkstromen mogelijk te maken.
Speciaal gemaakte mobiele apparaten waarmee verpleegkundigen en artsen beter kunnen communiceren en workflows kunnen stroomlijnen, verminderen effectief de stress voor zorgverleners – verbeteren parallel hieraan de patiëntenzorg. Tegelijkertijd helpen handheld mobiele computers door waarschuwingen rechtstreeks naar de juiste zorgverlener te sturen. Verpleegkundigen kunnen diezelfde mobiele apparaten gebruiken om vitale functies rechtstreeks in het elektronische patiëntendossier (epd) in te voeren terwijl zijn aan het bed zijn. Daardoor wordt er minder handelingen aan het in kaart brengen met als gevolg een verminderde kans op fouten.
Artsen en verpleegkundigen die mobiele apparaten hebben, kunnen onmiddellijk op de hoogte worden gesteld wanneer een patiënt testresultaten ontvangt – en kunnen snel communiceren hoe die resultaten de behandeling van de patiënt kunnen beïnvloeden. Geen wonder dat uit enquêtes blijkt dat 97 procent van de verpleegkundigen aan het bed en 98 procent van de artsen verwacht tegen 2022 afhankelijk te zijn van mobiele technologie.
- De verspreiding van infecties tegengaan
Maak alles schoon werd een mantra in 2020 toen Covid zich bleef verspreiden. Maar volgens de Centers for Disease Control and Prevention is de behoefte aan goed schoonmaken in zorgorganisaties altijd cruciaal geweest, aangezien zorginfecties elk jaar naar schatting 1,7 miljoen patiënten treffen. In 2020 ontdekten sommige ziekenhuizen echter dat hun niet-robuuste apparaten niet bestand waren tegen herhaaldelijk schoonmaken en ontsmetten, omdat ze niet waren gemaakt van kunststof van medische kwaliteit. In 2021 verwachten we dat meer ziekenhuizen mobiele computers, printers en handscanners gaan gebruiken die speciaal zijn gemaakt om herhaaldelijk schoonmaken te doorstaan met goedgekeurde reinigingsmiddelen om de verspreiding van infecties te verminderen.
- Telehealth zal blijven groeien
Toen telezorg in 2020 meer geaccepteerd werd, gebruikten sommige ziekenhuizen technologie om ‘virtuele artsen’ te creëren door robuuste mobiele tablets op infuuspalen te monteren waarmee specialisten via video met patiënten konden communiceren. Veel ziekenhuizen ontdekten dat deze virtuele oplossing resulteerde in snellere zorg voor patiënten, omdat specialisten meerdere consulten konden afhandelen zonder tijd te verspillen aan het verplaatsen tussen kamers of ziekenhuizen. In 2021 zullen meer ziekenhuizen sterk afhankelijk zijn van virtuele patiëntconsultaties voor efficiëntere patiëntenzorg en tegelijkertijd de veiligheid van zowel patiënten als clinici.
Ergens naar uitkijken
Het lijdt geen twijfel dat de pandemie van 2020 een blijvende impact zal hebben op de gezondheidszorg. Het goede nieuws is dat deze geleerde lessen een positieve invloed zullen hebben op de manier waarop zorginstellingen hun inventaris en workflows in de toekomst beheren.
Hedendaagse realiteit met een pandemie leert dat het om de handen aan het bed gaat en niet de bedden zelf, zorg blijft dan ook mensenwerk. Daarom is het nogal bedenkelijk dat in een ziekenhuis met 275 bedden het besparen van slechts vier uur op het gemiddelde verblijf in het ziekenhuis hetzelfde is als het toevoegen van tien nieuwe bedden. En natuurlijk wil de patiënt graag snel een diagnose zodat de curatieve behandeling gestart kan worden maar een snellere zorg is veelal niet vraaggedreven maar budget gestuurd en dat leidt uiteindelijk weer tot een uitkleding van de zorg. Zouden veel burn-outs daarom misschien het gevolg zijn van het stroomlijnen van de patiëntenzorg?