Bijna de helft van de Nederlandse it'ers ontmoet op kantoor maximaal één collega of klant per dag. Zo’n twee jaar geleden was er veel meer persoonlijk contact en had negentig procent van de professionals in de it-sector dagelijks een werkgerelateerd overleg met meerdere personen.
Dit blijkt uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) van CBS en TNO. De studie is in het laatste kwartaal van vorig jaar uitgevoerd onder 58 duizend werknemers van 15 tot 75 jaar.
Het CBS onderzocht het aantal contacten dat vorig jaar onder werktijd plaatsvond. Het concludeert dat in de it-sector tijdens de coronacrisis minder persoonlijk contact plaatsvindt: 48 procent van de it’ers die op kantoor werkt ontmoet maximaal één persoon per dag. Ook bij financiële instellingen komt de helft van de medewerkers maximaal één persoon (collega of klant) per dag tegen.
Landelijk gezien had één op de vijf werknemers vorig jaar hooguit één keer per dag een werkgerelateerde persoonlijke ontmoeting. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2018: toen zag tien procent maximaal één collega per dag.
Opvallend is dat het telefonisch of digitaal contact niet toenam. Dertig procent belt maximaal één keer per dag met een collega (31 procent in 2018) en voor 32 procent is dat een aantal keer per dag (33 procent in 2018). De overige 38 procent heeft een groot aantal keren per dag contact via telefoon of digitale toepassingen (36 procent in 2018).
Thuiswerkers
Bij thuiswerkers is het persoonlijk contact per dag nog lager. Ruim zeventig procent van de Nederlandse thuiswerkers ontmoet nooit of maximaal één keer per werkdag collega’s, patiënten, klanten of leerlingen. Bij het overige percentage is dat meerdere keren per dag het geval. Bij de thuiswerkers overheerst wel het telefonisch of digitaal contact met collega’s of anderen. Ruim negen op de tien collega’s doet dat meerdere keren per dag. Deze vorm van contact is bij collega’s die wel op kantoor werken juist een stuk lager. Daar belt ongeveer de helft meerdere keren per dag met een collega of klant.