Het Belgische Itsme, bekend van de gelijknamige authenticatie-app, is vanaf vandaag ook in Nederland beschikbaar. Tegelijk maakt het bedrijf bekend dat het in zee gaat met Iproov, een Britse aanbieder van gezichtsherkenningstechnologie.
Itsme wordt gebruikt door meer dan een derde van de Belgische bevolking. Ruim 150 private bedrijven, zoals banken en verzekeringsmaatschappijen, en de Belgische overheid zetten de app in. Vanaf vandaag hebben ook consumenten in Nederland toegang tot de identificatieoplossing van Itsme voor authenticatie. Daarbij zal gebruikgemaakt worden van technologie van Iproov voor het scannen en verifiëren van gezichten, ongeacht het mobiele apparaat.
‘We hadden een technologiepartner nodig om onze missie te ondersteunen om veilige digitale identiteiten voor iedereen beschikbaar te maken’, zegt Stephanie De Bruyne, ceo van Itsme. ‘Iproov was de voor de hand liggende keuze. Ze hebben privacy en veiligheid hoog in het vaandel en bieden toekomstbestendige, geavanceerde technologie waarmee we gebruikers internationaal kunnen identificeren.’
Iproov stelt gebruikers in staat om veilig en eenvoudig Itsme te gebruiken. Een gebruiker scant zijn identiteitsbewijs met zijn mobiele apparaat. Vervolgens moet deze binnen enkele seconden zijn gezicht scannen. Iproov garandeert dat de gebruiker de persoon is die overeenkomt met de identiteit in het document, en dat het om een echt persoon gaat die zich op dat moment authentiseert. Gebruikers hoeven geen instructies te volgen of woorden uit te spreken.
Iproov werd in 2012 in het VK opgericht en wordt ingezet door Eurostar, Rabobank, ING, de Singaporese overheid, het Amerikaanse departement van binnenlandse veiligheid, het ministerieel departement van de regering van het VK als ook nationale gezondheidsinstellingen in de VK.