Fectar uit Den Bosch haalt anderhalf miljoen euro aan groeikapitaal op bij private investeerders. De startup gebruikt de investering om zijn internationale groeiambities te realiseren. Het ziet dit als een startfinanciering. Eind dit jaar staat een series A-ronde op de planning.
Fectar, opgericht in 2018, biedt een platform waar bedrijven en consumenten content kunnen publiceren en bekijken zowel in augmented als in virtual reality (ar en vr). De startup biedt enerzijds virtuele oplossingen in ar/vr aan bedrijven en instellingen en anderzijds biedt het diverse soorten van ar/vr-content aan in de app.
De Fectar-app is beschikbaar in acht talen (Engels, Frans, Spaans, Portugees, Chinees, Arabisch, Hindi en Nederlands) en is naar eigen zeggen drie miljoen keer geïnstalleerd bij gebruikers wereldwijd. De meeste installaties vinden plaats in India, Brazilië, Irak, Mexico, Verenigde Staten en Rusland.
De startup gebruikt deze startinvestering van anderhalf miljoen euro om zijn (internationale) groeiambities te realiseren. ‘We hebben de groei te pakken en het is nu een kwestie voor doorpakken’, vertelt ceo Eugène Kuipers. ‘We hanteren hierbij het Amerikaanse groeimodel: grow, engage en earn. We moeten eerst het aantal gebruikers laten groeien (grow), zorgen er vervolgens voor dat zij de app blijven gebruiken (engage) en introduceren vervolgens nieuwe business modellen (earn).’
Om de beoogde groeiambities te realiseren, plant Fectar een serie A-investeringsronde. Tijdens de ronde, die naar verwachting eind dit jaar op de planning staat, moet zo’n vijf tot tien miljoen euro worden opgehaald.
Het geld van deze startinvestering is afkomstig van een aantal private investeerders, waaronder Richard Budding. ‘Fectar heeft een product ontwikkeld dat ar/vr snel inzetbaar maakt voor een breed publiek’, vertelt hij. ‘Het biedt kansen op de commerciële markt (b2b), maar functioneert ook goed als leermethode in bijvoorbeeld het onderwijs. Bovendien heeft het product zich bewezen met de drie miljoen installaties.’
Computable Awards
Fectar is één van de twintig tech-startups die zijn geselecteerd voor de pitch battles. Zij strijden op 29 april om een nominatie voor een Computable Award in de categorie Tech-startup.