De redactie van Computable heeft tien ict-projecten in het onderwijs aangewezen om zich donderdag 22 april te presenteren aan de jury van de Computable Awards 2021. Vijf van de projecten slepen een nominatie in de wacht. De winnaar in de categorie Onderwijsproject wordt op 2 november bekendgemaakt.
Onder de kandidaten zijn onderwijsinstellingen als Avans, Aventus, Creatieve vakschool SintLucas, Erasmus Universiteit Rotterdam, Hogeschool Utrecht, Huygens ING, JADS, TU Delft en Vrije Universiteit Amsterdam (2x). Ook is er een Rotterdamse project voor tachtig scholen uit het voortgezet onderwijs en onderwijsinitiatieven van Aeres Tech, Axians, iSense ICT Professionals en Uitgeverij Bontekoe.
Programma
Een voordracht werd gedaan op basis van een projecttype: cloud en infrastructuur, software en innovatie. Computable heeft in totaal 27 projecten door zijn expertpanel laten beoordelen waaruit de volgende top tien is geselecteerd om op 22 april in de middag zichzelf te presenteren (onder voorbehoud van wijzigingen):
13.15 uur: Introductie
13.30 uur: Verzamelen van locatiedata (Aventus en Cisco)
Aventus, het regionale opleidingscentrum in de Stedendriehoek Apeldoorn-Deventer-Zutphen, gebruikt DNA Spaces van Cisco voor het verzamelen van locatiedata met de focus op het handhaven van de anderhalve meter afstand. Als het op een bepaalde plaats te druk wordt kan Aventus direct optreden om een veilige omgeving te handhaven. Daarnaast wordt informatie over de verschillende Aventus-schoolgebouwen verzameld om inzicht te krijgen over hoe deze gebruikt worden door studenten en hoe ze efficiënter ingezet kunnen worden. Tot slot is Aventus van plan om de met DNA Spaces verzamelde data in te zetten voor verbetering van het (hybride) onderwijs.
13.45 uur: TUDesc (TU Delft Education Spaces Configurator) (TU Delft)
TUDesc (TU Delft Education Spaces Configurator) is een interactieve applicatie die de gebruiker in staat stelt om kwalitatieve onderwijskenmerken van een onderwijszaal zichtbaar te maken. Het visualiseert leesbaarheid en ergonomische zichtlijnen van de presentatie en doceeromgeving. TUDesc toont de functionele inrichting van een onderwijszaal, inclusief zaalcapaciteit en toegankelijkheid, terwijl de onderwijskwaliteit wordt bewaakt. Social distancing wordt eveneens ondersteund om een tijdelijke zaalcapaciteit inclusief éénrichtingsverkeer te duiden
14.00 uur:Den Bosch Time Machine (Avans, Huygens Instituut voor Nederlandse Geschiedenis (Huygens ING), Jheronimus Academy of Data Science (JADS), Creatieve vakschool SintLucas, Erfgoed ‘s-Hertogenbosch (gemeente ‘s-Hertogenbosch) en EFFORTS)
Samen met vier ander organisaties werkt Avans de komende jaren aan het project Den Bosch Time Machine. Bij project Den Bosch Time Machine wordt achthonderd jaar aan historische data uitgezocht en gedigitaliseerd. Het gaat om informatie in archieven op het gebied van bevolkingsregisters, bouwtekeningen, archeologische en bouwhistorische gegevens, afbeeldingen, audiofragmenten en schilderijen, maar ook om persoonlijke verhalen van Bosschenaren. Deze big data worden op dit moment mede door studenten van Avans, die meedoen aan de minor Emerging Technologies Playground, gedigitaliseerd of ontsloten. De minor is van de academie voor Industrie en Informatica.
14.15 uur: Digitale Scholenmarkt (Het Rotterdamse voortgezet onderwijs (80 scholen), GoMeet, VirBELA, Enversed Studios, ZesEvents en Dieter.nl)
Na maanden van saaie Zoom-sessies is er eindelijk een spannender digitaal concept: GoMeet, een virtueel 3d-platform voor beurzen en congressen. De bezoeker – of liever gezegd zijn/haar avatar – kan nu coronaproof maar toch actief deelnemen aan een evenement. Het Rotterdamse voortgezet onderwijs heeft de primeur met GoMeet op de Digitale Scholenmarkt, het voorlichtingsmoment voor leerlingen van groep 8. Tijdens deze online bijeenkomst kunnen de circa 80 VO-scholen zich presenteren, workshops geven, praten met bezoekers en laten zien wat de school te bieden heeft.
14.30 uur: Simulatiedataset Studiedata (Zone Studiedata, Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) en de Vrije Universiteit Amsterdam (VU))
Simulatiedataset Studiedata is de dataset bedoeld voor universiteiten en bestaat uit synthetische studentdata. Deze data zijn gebaseerd op de echte data van een universiteit, maar zijn dusdanig afgeleid dat je ze niet meer terug kunt herleiden tot echte studenten. Door deze dataset te gebruiken kun je ook buiten je eigen instelling algoritmes en analyses delen zonder dat de privacy van je studenten in het geding komt. De simulatiedataset is ontwikkeld door medewerkers van de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam.
14.45 uur: Pauze
15.00 uur: HYboek (Uitgeverij Bontekoe en PPMP Digital)
Makkelijk leren lezen is een groot goed wat niet voor ieder kind vanzelfsprekend is. Voor kinderen die moeite hebben met leren lezen ontwikkelde Uitgeverij Bontekoe HYboek. Kinderen kunnen online een verhaal lezen op hun eigen niveau, tegelijkertijd leest een (natuurlijke) stem het boek voor. De kinderen kunnen zelf de grootte van de pagina’s en de snelheid van de voorleesstem aanpassen. Het lezen met HYboek is als fietsen met zijwieltjes: bij sommigen kunnen de wieltjes er snel af, anderen hebben ze nog wat langer nodig.
15.15 uur: SAMbuddy (Consortium van maatschappelijke bedrijven, Social Robotics-programma (Hogeschool Utrecht) en onderzoeksgroep Media Psychologie (Vrije Universiteit Amsterdam))
De SAMbuddy-vertelknuffel is een sociale robot bedoeld voor kinderen met een beperking of die te maken hebben met sociaal emotionele problematiek en een buddy zoeken waarbij ze hun verhaal kwijt kunnen. Door de groeiende werkdruk in onderwijs en zorg, zien we een toename in functionele aandacht en een afname in persoonlijke aandacht. De SAMbuddy heeft daarom als doel om een vriendschappelijke vertrouwensrelatie op te bouwen, waarmee kinderen zich op hun gemak voelen. SAMbuddy zorgt dus voor veilige aandacht en een luisterend oor, wanneer er even geen begeleiding van anderen mogelijk is.
15.30 uur: Virtuele onderwijsstudio (Aeres Tech)
Tijdens de lockdown mogen de praktijklessen op veel mbo-scholen in aangepaste vorm doorgaan, tot blijdschap van de leerlingen. Maar het blijft lastig, die anderhalve meter afstand. Daarom pioniert en innoveert men er in het onderwijs én het bedrijfsleven flink op los. Om leerlingen, op een digitale manier, zoveel mogelijk praktijk bij te brengen. Aeres Tech in Ede, een expertisecentrum met een eigen onderwijsconcept in de technische branche, is een goed voorbeeld van zo’n innovatieve instelling. Zij bouwden de grootste virtuele onderwijsstudio van Nederland, om digitale lessen en trainingen op afstand te geven aan monteurs in opleiding.
15.45 uur: EduAnywhere (Axians)
De leeromstandigheden van een student worden thuis, onderweg en aan de poorten van de campus al vormgegeven. Studenten worden door EduAnywhere van Axians op basis van hun leerprestaties en aanwezigheidsfrequentie op het juiste moment getriggerd om studiemomenten op de campus in te plannen. Voorafgaand aan de eerstvolgende les, groepsopdracht en individuele studie of research activiteit helpt EduAnywhere de student zo effectief mogelijk de passende leeromgeving te reserveren en te bereiken.
16.00 uur: Online-lespakket voor basisschoolleerlingen (iSense ICT Professionals)
iSense ICT Professionals ziet dat ouders en docenten worstelen met de invulling van thuiseducatie. Om basisschoolleerlingen voor te bereiden op de digitale toekomst heeft iSense een lespakket samengesteld voor basisschoolleerlingen in groep 7 en 8. Gedurende vier online-lessen krijgen leerlingen de mogelijkheid om gratis te leren coderen in html en css. Het online-lespakket bestaat uit vier lessen met verschillende video’s, waarin de hoofdpersoon, docent Vic, de kinderen leert om een website te bouwen.
16.15 uur: Afronding
Jury en beraad
Het juryteam op 22 april 2021 kent de volgende leden:
- Fred Streefland, director cybersecurity (cso/dpo) bij Hikvision (juryvoorzitter)
- Fred Hage, ict-consultant en projectleider bij i-River (projectmanagement)
- Gert-Jo van der Heijden, executive service delivery manager bij Cegeka (bedrijfskundige aspecten)
- Robert de Koning, senior presales consultant enterprise bij Dell (technische aspecten)
- Armand Lejeune, eigenaar van Webkalf ICT Services en docent informatica aan het Dr. Knippenbergcollege (opdrachtgeverschap)
Ieder lid van het juryteam heeft een eigen rol en beoordeelt de tien kandidaten op technische aspecten, projectmanagement, bedrijfskundige aspecten en opdrachtgeverschap. Het juryberaad vindt digitaal plaats en is toegankelijk voor mensen die de sessies graag bij willen wonen. Door een mail naar de redactie te sturen kan de link worden opgevraagd waar via het juryberaad te volgen is.