Een pop-up lab, onderzoek vanaf de stoep, de UX Research Bus on tour… Het Rotterdamse onderzoeksbureau Online Department gaat met een busje op pad om doelgroepenonderzoek uit te voeren voor de verbetering van software en websites. Daarbij komen ze naar de mensen toe. Volgens het bureau zijn de eerste ervaringen een succes.
Online Department komt naar je toe deze zomer. Niet met schaarsgeklede promo-dames -hoewel je nooit weet wat er onder die witte jassen zit- maar met laagdrempelig doelgroepenonderzoek voor de verbetering van software en websites.
Rémon van den Bergh, hoofd ux-onderzoek bij Online Department en aanjager van het busje-komt-zo-idee, legt uit: ‘Normaal gesproken nodigen we een doelgroep uit voor onderzoek op een locatie. Maar dat vormt toch een drempel. En je bent al snel gebonden aan een regio, omdat participanten vanwege reiskosten en reistijd vaak geworven worden ‘in de buurt’ van het onderzoek. Als we een doelgroep wel buiten opzochten, hadden we niet altijd de ruimte en middelen om onderzoek uit te voeren en resultaten te documenteren’.
Het team miste vooral in corona-tijd het directe contact met mensen. Nu worden de stoeltjes en luifel uitgeklap voor onderzoek op locatie (zie video onderaan artikel). De dienst is onder meer gericht op de zorg. In plaats van respondenten uit te nodigen op locatie, gaat het bedrijf dus naar hen toe. En dat is geheel coronaproof, is de belofte.
Prototype
Van den Bergh: ‘Voordat we op pad gaan, richten we het onderzoek zo in dat we precies achterhalen hoe digitale producten door gebruikers worden ervaren. Met die data zijn onze klanten in staat beslissingen te nemen over investeringen en it-kosten.’ Op de menukaart staan onder meer: verbetering van de user experience, usability tests, guerilla-onderzoek, card sorting en sessies voor co-creatie.
Online Department, dat inmiddels tien jaar bestaat, werkt voor softwareleveranciers in de zorg, maar ook voor grote bedrijven, start-ups en scale-ups. Van den Bergh: ‘Vraagstukken die bij uitstek geschikt zijn om op pad mee te nemen, zijn bijvoorbeeld: ontdekken hoe een doelgroep reageert op een bepaalde uiting of visuele uitwerking, ideeën genereren, antwoorden krijgen op gerichte vragen of het testen van de gebruiksvriendelijkheid van een digitaal product of prototype.’
De bus gaat langs bij artsen, wordt ingezet voor onderzoek in zorginstellingen en laat gebruikers nieuwe bedrijfsapplicaties testen in hun werkveld. ‘Het is extra interessant voor organisaties als een doelgroep lastig te bereiken is’, verklaart Van der Bergh het succes van de low-tech oplossing voor doelgroepen-onderzoek.