De Covid-19-pandemie was een katalysator voor nog meer dynamische groei van AI-tools en meer toepassingen in heel veel domeinen, van gezondheidsmonitoring op afstand tot identificatie van verdachte geldtransacties en preventieve waarschuwingen voor telecom-storingen.
‘Dit is nog maar het begin van de revolutie. De enige beperking voor de implementatie van machine learning is de menselijke verbeelding’, vertelt Marcin Trzaskowski, Data Center Director bij Comarch, een bedrijf dat geavanceerde AI-oplossingen ontwikkelt en implementeert op basis van IBM POWER-technologie
Artificiële intelligentie revolutioneert al jaren bedrijven. Maar niet alleen bedrijven, ook heel veel andere aspecten binnen onze maatschappij zijn duidelijk veranderd. Hoe heeft de Covid-19-pandemie dit proces beïnvloed? Waren bepaalde machine learning-tools opvallend nuttig deze periode?
Marcin Trzaskowski: Omdat de pandemie onze sociale contacten grondig heeft beperkt en de problemen binnen de gezondheidszorg dramatisch aan het licht heeft gebracht, denk ik dat e-health-oplossingen de grote winnaars zijn. Er bestaat een grote verzameling aan tools waarmee medische professionals hun patiënten doeltreffender, sneller en vanop afstand kunnen helpen.
In de VS werd een nieuwe oplossing geïmplementeerd om de toestand van patiënten al in de wachtzaal te kunnen analyseren. Op basis van testresultaten kunnen deze slimme systemen bijvoorbeeld bepalen of een patiënt onmiddellijke zorg nodig heeft of even kan wachten. Het systeem kan zelfs een behandelmethode bepalen, hoewel de dokter uiteraard altijd het laatste woord heeft. Hierdoor is er aanzienlijk minder tijd nodig om individuele gevallen te analyseren.
Vermindert het ook het aantal fouten?
Zeker en vast. Zeker vandaag is dat extra belangrijk nu de gezondheidszorg zo overweldigd is. In sommige landen kreeg de zorgsector rake klappen. In dit soort situaties kunnen dokters aanzienlijk worden ontlast met tools die snel en automatisch analyses maken. Dit soort instrumenten gaan zonder twijfel de geneeskunde volledig op z’n kop zetten. Daarom werken wij op dit moment ook zelf aan een unieke oplossing.
Een van de meest geavanceerde en nuttige tools die ons bedrijf aanbiedt, is de Comarch CardioVest. Die kan gebruikt worden voor preventieve controles, diagnoses en het monitoren van patiënten met hartaandoeningen. Deze tool is met name relevant omdat een medisch onderzoek in de huidige situatie moeilijk te regelen valt en veel mensen, zeker ouderen (niet enkel mensen met een hartaandoening), bang zijn om naar de traditionele raadpleging te gaan in het ziekenhuis.
We bieden patiënten een tool om hun gezondheid dag en nacht te monitoren zonder enig fysiek contact met iemand anders. Het apparaat verzamelt gegevens die daarna worden verstuurd naar een centraal systeem. Met machine learning-algoritmes worden ECG-scans geanalyseerd en kunnen hartafwijkingen, zoals tachycardie, bradycardie, ventriculaire tachycardie en ventriculaire of atriale fibrillatie worden opgespoord. Als een systeem op een afwijkende waarde stuit, zal het de dokter verwittigen en indien het een noodgeval is, wordt er meteen een ziekenwagen uitgestuurd.
Hoe werkt de Comarch CardioVest en wat vraagt het van de patiënt?
De CardioVest werd ontworpen met oog op een optimaal gebruiksgemak, zelfs voor senioren. De patiënten worden gevraagd om gedurende twee weken of langer een speciale vest te dragen die de werking van hun hart monitort, dag en nacht gegevens verzamelt en alle informatie doorstuurt naar ons systeem. Op de vest worden flexibele diodes geplaatst die makkelijk kunnen worden bevestigd, waardoor de patiënten geen dagelijkse activiteiten moeten opgeven, zoals gaan werken of naar de winkel gaan. Omdat de test twee weken duurt (en soms zelfs een maand) is het volume van vergaarde data veel te groot om verwerkt te worden door één dokter.
Ons systeem is getraind om ECG-scans te analyseren en afwijkingen, zoals atriale fibrillatie, op te sporen. Het systeem kan heel nauwkeurig dit soort aandoeningen vaststellen, maar de uiteindelijke diagnose blijft uiteraard in handen van de dokter die alle automatische metingen controleert. In ruil krijgen de patiënten een gevoel van comfort en veiligheid dankzij de continue opvolging door een team van experten en een korte reactietijd bij levensbedreigende situaties. Net als bij andere tools met machine learning, is het hoofddoel om de analyse van grote volumes data te versnellen en het beslissingsproces te automatiseren op basis van eerdere gegevensanalyses.
Hoe lossen jullie problemen zoals een verzadigd netwerk op? Veel operatoren hebben gemeld dat er een boost nodig was tijdens de pandemie, zowel voor het volume als de kwaliteit van de gegevensoverdracht. Belemmert dit de evolutie van AI-tools?
Nee, omdat we dankzij artificiële intelligentie ook beter gepositioneerd zijn om te reageren op dit soort uitdagingen is dat geen belemmering. Comarch heeft een tool ontworpen voor erg grote telecombedrijven waarmee preventief onderhoud in zeer complexe telecommunicatienetwerken mogelijk is. We kunnen netwerkgegevens gebruiken om in een fractie van een seconde onregelmatigheden op te sporen, maar ook symptomen van verzadiging en de kans op storingen. Als een deel van een netwerk verzadigd is, kan het verkeer worden omgeleid naar andere componenten, kan het netwerk worden uitgebreid of kunnen protocollen voor storingsbeheer worden geactiveerd. Onze oplossing biedt operatoren de mogelijkheid om feitelijke storingen te vermijden en zo dure reparaties en downtime te voorkomen. Dankzij onze analyses kunnen ze reparaties en uitbreidingen inplannen.
Comarch Integrated Assurance (zo heet de oplossing) garandeert ook een handige en doeltreffende manier om servicepersoneel op locatie te managen. Operatoren hebben immers zenders op allerlei plaatsen, vaak heel ver weggestopt, wat permanente observatie en onderhoud moeilijk maakt. Onze oplossing monitort het volledige netwerk. Als er onregelmatigheden worden gedetecteerd in een onderdeel, wijst het systeem de reparatietaak automatisch toe aan een specifieke medewerker die in de buurt werkt. Bepaalde acties kunnen ook prioriteit krijgen, zodat het personeel weet welke taken het eerst moeten worden uitgevoerd. Ook hier zal de analyse van enorme gegevensvolumes ons helpen om sneller en nauwkeuriger te handelen, aangezien de noodzaak van een reparatie wordt gemeld voordat een storing optreedt. De oplossing is innovatief en veelbelovend, zeker gezien de opkomst van IoT-diensten.
Mag ik door het Internet of Things dan binnenkort een technisch team aan mijn deur verwachten nog voor mijn wasmachine het begeeft?
Dat klopt, de meest geavanceerde tools voor ICT-netwerkbeheer maken een geautomatiseerd onderhoud en een analyse van de werking en prestaties van alle netwerkapparaten mogelijk. Zo wil men onregelmatigheden vroegtijdig opsporen en vooraf melden dat een bepaald apparaat misschien niet meer zal werken in de toekomst.
Ik denk dat de AI-revolutie ons dus op een punt kan brengen waarbij een technieker u contacteert om te zeggen dat uw wasmachine binnen afzienbare tijd zal kapotgaan – in plaats van dat u zelf belt wanneer het apparaat het heeft begeven. De vraag is: hoe zullen gebruikers hierop reageren? Ik verwacht een enorme mentale omwenteling.
Ik heb het gevoel dat de pandemie ook deze evolutie heeft versneld. Heel veel mensen zijn nu bijvoorbeeld begonnen met internetbankieren, terwijl ze daar eerder nooit over hadden nagedacht.
Dat is zo. Die verandering zien we duidelijk op de financiële markten. Het aantal afwijkende transacties en verrichtingen is ook gestegen, zeker aan het begin van de epidemie. Veel mensen besloten om hun geld van hun bankrekening te halen en te investeren in goud of vastgoed, zogenaamd om hun spaargeld te beschermen tegen inflatie. Om financiële instellingen te helpen bij het identificeren van verdachte transacties in deze plotse storm aan activiteit, ontwierpen we AI-based software voor het opsporen van financiële fraude. Voor reguliere bankmedewerkers is het heel moeilijk om efficiënt verdachte transacties op te sporen omdat hiervoor enorme hoeveelheden data moeten worden geanalyseerd. Dankzij Comarch Anti-money Laundering kunnen verdachte transacties veel efficiënter worden opgespoord. Net zoals bij oplossingen voor de gezondheidszorg, hebben ook hier de menselijke professionals – in dit geval, de bankiers – het laatste woord.
Artificiële intelligentie kan ook ingezet worden voor de risicobeoordeling van kredieten. Comarch Loan Origination is een tool die een schatting maakt op basis van gedragsdata, de transactiehistoriek van een klant en zelfs zijn/haar activiteit op sociale media. Hierdoor kan de beslissing over het krediet veel sneller worden genomen en kan de kans op wanbetaling veel nauwkeuriger worden ingeschat.
Ik moet wel benadrukken dat bij alle gevallen die ik hierboven vermeld, de oplossingen pas effectief zijn zodra de neurale netwerken de relevante patronen hebben geleerd. Dus hoe meer trainingsdata we kunnen analyseren binnen een bepaalde periode, hoe sneller de tool beschikbaar is voor de klant.
Wat is de belangrijkste factor die bijdraagt tot die grotere efficiëntie?
Naast onze verworven expertise is die efficiëntie te danken aan speciale apparatuur met een extreem hoog rekenvermogen. Comarch maakt al lang gebruik van IBM POWER-servers, die speciaal zijn ontworpen voor dit soort toepassingen. Het zijn zeer efficiënte oplossingen, geïntegreerd met Nvidia grafische kaarten, die worden gebruikt voor de snelste computers ter wereld. Voor ons is het ook belangrijk dat de oplossingen schaalbaar zijn, wat betekent dat we, wanneer we meer rekenkracht nodig hebben, gewoon een paar apparaten kunnen toevoegen en onmiddellijk de prestaties van het hele systeem kunnen verbeteren.
IBM POWER-technologie stelt ons in staat om het trainingsproces van de neurale netwerken te versnellen, waardoor ze vier of zelfs vijf keer sneller worden dan klassieke oplossingen op basis van x86-architectuur. Zo konden we bijvoorbeeld de tijd die nodig was voor het verwerken van ECG-gegevens van een patiënt die twee weken werd gemonitord, met een factor van vijf terugbrengen.
Om onze klanten ook te laten profiteren van de kracht van IBM POWER-servers, hebben wij een cloud-service gelanceerd onder de naam Comarch PowerCloud. Hierdoor wordt deze geavanceerde technologie op grotere schaal beschikbaar. Een bedrijf kan deze cloud-service gebruiken zonder te veel te betalen voor ongebruikte resources en zonder bang te moeten zijn dat er plots onvoldoende rekenkracht zal zijn op een belangrijk moment.
Wat ons nog onderscheidt is dat Comarch een Pools bedrijf is met bijna 30 jaar ervaring, voornamelijk op internationale markten. We zijn groot genoeg om oplossingen op wereldniveau te leveren, maar werken toch steeds op maat van elke klant. Het is ook belangrijk om te vermelden dat Comarch eigenaar is van de volledige infrastructuur waarop het bedrijf opereert, net als van de Comarch-datacenters waar de klantgegevens worden opgeslagen. Dit verhoogt de veiligheid van onze oplossingen aanzienlijk, aangezien klanten altijd precies weten waar hun gegevens worden bewaard, ook al maken ze gebruik van een cloud-based oplossing.