Klantenbinding wordt steeds belangrijker. Daarom kiezen meer en meer bedrijven voor Product-as-a-Service. Wil je dit op een goede manier inzetten en profiteren van de mogelijkheden, mag één ding niet ontbreken: data. Alleen dan weet je écht waar je klanten behoefte aan hebben.
Product-as-a-Service (PaaS)
Het gedrag van klanten verandert. Er is minder behoefte aan ownership en steeds meer behoefte om ontzorgd te worden. Daarom kiezen steeds meer bedrijven voor Product-as-a-Service (PaaS) als een businessmodel. “Bij PaaS wordt een product als een dienst of service aangeboden op basis van een abonnementenmodel. Als bedrijf blijf je dus eigenaar van een product. De klant betaald uiteindelijk om gebruik te maken van de product en de volledige dienstverlening er omheen”, legt Ron van Willigen, Commercial Advisor Product-as-a-Service bij ABN AMRO, uit. “Na deze abonnementsperiode krijg je het product als bedrijf weer terug. Vervolgens kan je hier weer mee aan de slag. Het is dus echt een middel om tot een circulair businessmodel te komen.”
Een totaal andere manier van werken die van grote invloed heeft op de complete organisatie. Zo bouw je met PaaS als verdienmodel niet alleen aan een lange termijnrelatie. Je profiteert ook van een meer voorspelbare en terugkerende omzetstroom. Daarbij is kennis van de klant cruciaal en speelt data een hele belangrijke rol.
Kennis op basis van data
De behoefte naar meer data is de stuwende kracht achter verdere digitalisering waarbij elk klantcontact, en elk detail over verbruik wordt verzameld. Gaby Schmidt van Swapfiets kan dit beamen. Bij Swapfiets, welbekend van de blauwe fietsbanden, maken ze gebruik van ‘Bicycle-as-a-Service’. Waar andere fietsenwinkels eenmalig een fiets verkopen en vervolgens geen zicht meer hebben op deze fiets, gaat dit bij Swapfiets anders. Voor een vast bedrag per maand krijg je een Swapfiets en zorgen zij ervoor dat de fiets het altijd doet. Is er iets mis? Dan wordt de fiets gemaakt oftewel ‘geswapt’.
“We houden per fiets bij hoe vaak een fiets terugkomt of welke onderdelen vervangen worden. Zo heeft elk fiets een eigen paspoort. Deze informatie heeft inmiddels gezorgd tot een hele grote databank vol nuttige informatie”, vertelt Gaby Schmidt, Senior Financial Controller bij Swapfiets. Door continu data te verzamelen is Swapfiets in staat zijn positie in de markt uit te breiden en te innoveren. “Deze data gebruiken we namelijk weer bij het opknappen of produceren van nieuwe fietsen. Zo creëren we steeds betere fietsen. Daar profiteren wij van, maar natuurlijk ook onze gebruikers. Want er hoeft steeds minder worden geswapt.”
Data is key
Ook op de zakelijke markt winnen abonnementen aan terrein. Denk bijvoorbeeld aan clouddiensten. Ook hier geldt dat data ontzettend belangrijk is bij het binden van de klanten. Op basis van data krijg je inzicht in de behoefte van de klant en door middel van je service kun je in deze behoefte voorzien.
Ondernemen met abonnementen
Als Exact willen we ondernemers hier zo goed mogelijk in ondersteunen en informeren over de mogelijkheden. Daarom hebben wij het online event Ondernemen met abonnementen georganiseerd.
Tijdens dit event bieden we verschillende sessies aan. Zo gaan we verder in gesprek Rob Willingen van ABN AMRO en Gaby Schmidt van Swapfiets over de voordelen en uitdagingen van PaaS binnen een circulaire economie. Daarnaast laten we je kennis maken met het vernieuwde abonnementenbeheer in Exact Online en zie hoe je met abonnementen kunt werken, repeterende facturen kunt versturen en hoe je meer inzicht krijgt in de terugkerende omzetstroom. Tot slot geeft onze expert een training over het beheren van abonnementen in Exact Online.
Benieuwd? Bekijk de sessie’s gratis terug via deze link!
https://www.exact.com/nl/evenementen/ondernemen-met-abonnementen