Voor Tata Consulting Service (TCS) zal het boekjaar 2021 niet de geschiedenis ingaan als een grand cru-jaar. Toch werd in het laatste kwartaal wel weer aangeknoopt met groei. In drie maanden tijd werden bijna 20.000 werknemers aangeworven.
TCS sloot zijn fiscaal jaar 2021 af met een omzet van bijna 22,2 miljard dollar, 0,7 procent meer dan 2020. Bij gelijke muntwaarden is er zelfs een licht omzetverlies van 0,8 procent. Onder de streep tekende het bedrijf een nettomarge op van iets meer dan twintig procent.
De cijfers voor het vierde kwartaal geven wel duidelijk een mars richting herstel aan. De omzet tikte in de laatste drie maanden met meer dan vijftien procent aan ten opzichte van vorig boekjaar en de marge steeg boven de 21 procent. De vorige drie kwartalen werden trouwens ook met zwarte cijfers afgesloten. In dat laatste kwartaal zette TCS ook 19.388 extra mensen op de loonlijst, een record. In totaal stelt het bedrijf nu 488.000 mensen te werk in 46 landen. TCS wijst er ook op dat zijn medewerkersverloop 7,2 procent bedraagt, wat een uitstekend cijfer is voor de it.
Een goed deel van de groei kwam trouwens uit continentaal Europa, zegt TCS, waar de omzet in het laatste kwartaal met bijna twaalf procent uitdijde vergeleken met vorig jaar. Geen enkele andere markt deed het beter.
TCS maakt met 470k werknemers een omzet van 22,2 miljard US dollar. Ook als we in ogenschouw nemen dat een groot deel van hen in India werkt voor lonen die een stuk lager zijn dan hier, is dat geen wereldprestatie. IBM, Accenture, Cap Gemini en anderen hebben ook vele tienduizenden mensen in India werken maar scoren een omzet per werknemer die aanzienlijk hoger ligt. Kortom aan de efficiency binnen TCS valt nog wel wat te verbeteren en met name in het opkrikken van de soft skills.
Een ebook kunnen zou dat natuurlijk kunnen toelichten. Maar hoe kom je daar nou aan ?