Welke kansen en uitdagingen brengt Covid-19 voor pc-fabrikanten en bedrijfsklanten? Computable spreekt met Alex Cho, hoofd personal systems bij HP. ‘De pc werd irrelevant voor jonge mensen, en toen kwam Covid.’
1. Coronacrisis geeft pc-markt stevige duw
Dat corona de pc-markt, na jaren slabakken, een stevige duw in de rug gaf, steekt HP-topman Alex Cho niet onder stoelen of banken. Vorig jaar ging de pc-markt zowat dertien procent hoger, volgens cijfers van IDC. Het laatste kwartaal van 2020 was dat zelfs ruim een kwart hoger. ‘Covid was en is een grote uitdaging voor de wereld, maar voor ons en de pc-markt was het op zich een goede zaak’, antwoordt hij, als we hem via Zoom een halfuurtje spreken.
Maar meer nog dan de toegenomen verkoop, zit de grote winst elders. ‘Je kan vandaag niet werken als je geen pc hebt. Maar dat geldt ook voor entertainment, gezondheidszorg en onderwijs. De pc werd irrelevant voor jonge mensen, en toen kwam Covid. Het duikt op in elke categorie van iemands leven’, stelt Cho, die benadrukt dat Covid de pc opnieuw centraal stelt.
Of er bepaalde regio’s zijn, zoals Europa of de Benelux, waar de pc-verkoop het extra goed doet? Dat kan (of wil) Cho niet meegeven. ‘De opwaartse trend is universeel en geldt in alle regio’s wereldwijd. Wat ook logisch is, want aangezien mensen niet kunnen reizen moeten ze via andere manieren met elkaar connecteren.’ Ook andere categorieën groeien, volgens hem mee, denk aan thuisprinters. ‘Alles wat mensen nodig hebben om thuis te kunnen werken. De groei zit in diverse segmenten.’
2. Trends bij bedrijven
Waar zitten de prioriteiten bij de bedrijfsklanten als het gaat om hun pc’s? Cho wijst op businesscontinuïteitsplanning, in infrastructuur en ondersteuning. ‘Hun mensen moeten te allen tijde thuis kunnen werken, en ook daar productief zijn.. De focus verschoof van het hoofdkantoor naar het thuiskantoor.’
It-afdelingen moeten hun medewerkers kunnen ondersteunen als die niet op kantoor zitten. Andere belangrijke drijfveer is, volgens hem, security, mede ook omdat de coronacrisis voor een flinke toename in securitygevaren zoals via phishing zorgde. ‘Zowel voor klanten als fabrikanten staat security bovenaan de agenda.’
3. Trends op productniveau
Verder ziet Cho op productniveau een duidelijke opmars naar notebooks als favoriete form factor, en dus steeds minder desktops. Ook de schermervaring wordt, volgens hem, als steeds belangrijker ingeschat. ‘Mensen willen een betere beleving, en ook webcams en microfoons horen daarbij.’ Daarnaast ziet hij ook nieuwe ervaringen als virtual reality komen opzetten. ‘Want computing gaat verder dan alleen de computer.’
4. Grens werk en privé vervaagt
Heel significante trend, extra versterkt door corona, is het vervagen van de grens tussen werk en privé. ‘Mensen hebben vandaag niet zozeer een werkleven of en privéleven, ze hebben één leven’, klinkt het.
Deze samensmelting heeft ook zijn weerslag op de pc. ‘Vandaag verwachten medewerkers toestellen die qua prestaties, security en beheer goed zitten, terwijl ze er vaak ook gewoon mooi en elegant moeten uitzien. Eigenlijk is die trend al zowat tien jaar aan de gang, maar vandaag wel heel prominent. Het is ook een heel positieve trend.’
5. HP voelt de concurrentie
De pc-markt groeit, maar toch heeft HP de nodige uitdagingen. Uit recente cijfers van IDC en Gartner blijkt dat HP marktaandeel moest prijsgeven aan concurrenten als Lenovo en Dell. Cho betwist de cijfers niet, maar nuanceert. ‘Natuurlijk is het in deze markt zo dat schaal een verschil maakt’, antwoordt Cho als we hem dit voorleggen. ‘Maar onze focus ligt niet op marktaandeel om het marktaandeel’, stelt hij.
Hij haalt aspecten aan als gebruikerservaring en innovatieve en holistische oplossingen. Zo moeten it-afdelingen die pc-omgeving ook moeten kunnen beheren. ‘Dit is geen pure pc-productmarkt. Het gaat om innovatie en het aanbieden van oplossingen, om te werken en doen samen werken. En ook om duurzame oplossingen’, somt hij op, al ontkent hij de uitdagingen niet. ‘Uiteraard kunnen we als HP altijd beter doen.’
6. Wat met leverproblemen?
Door de coronacrisis zitten veel fabrikanten met de handen in het haar. Logistiek blijkt moeilijk, denk maar aan het tekort aan zeecontainers. En ook de onderdelen en grondstoffen zijn vandaag in de wereldhandel niet altijd even vlot beschikbaar. Ook over het tekort aan chips doken al meermaals berichten op.
Ook HP moet hier rekening mee houden. ‘De grootste uitdaging zit bij ons om alle componenten te verkrijgen waar een pc uit bestaat. En dat is de hele reeks: van panels tot processoren. Om een pc te maken heb je alles nodig. Maar onze schaal als fabrikant helpt ook wel om aan die componenten te geraken.’
7. Worden pc’s duurder?
Mede door de schaarste aan componenten lijkt dit onvermijdelijk. Voorraadtekorten van bepaalde onderdelen, zoals processoren, zullen de prijzen niet meteen doen dalen.
Toch wil Cho een prijsstijging niet met zoveel woorden bevestigen. En hij draait de redenering om. ‘De waarde van een pc neemt toe voor de gebruikers. Ook de premium-modellen zitten bijvoorbeeld in de lift’, klinkt het. ‘Mensen verwachten meer van hun pc, die voor hen essentieel is. De waarde ervan is significant hoger komen te liggen. En dat is goed nieuws.’