Volvo Group, de fabrikant van zware vrachtwagens, bussen en bouwmachines, selecteert BlackBerry QNX als basissoftware voor zijn ecu’s (electronic control units). Hierdoor wordt de software van BlackBerry straks in meer dan 300.000 zware voertuigen per jaar geïmplementeerd. De overeenkomst is niet van toepassing op Volvo-personenwagens.
Na marktonderzoek besloot Volvo om zijn Volvo Dynamic Software Platform (VDSP) te bouwen op QNX OS en QNX Hypervisor voor het gehele voertuig. Die zullen de ecu’s in de voertuigen gaan aansturen. Deze eenheden regelen zowel motorfuncties als bijvoorbeeld veiligheidsvoorzieningen of klimaatregeling. QNX geeft ontwikkelaars en architects veel vrijheid met het oog op toekomstige vereisten, zegt Volvo, inclusief de ondersteuning van autonoom en elektrisch rijden.
BlackBerry QNX wordt nu al ingezet door 23 van de 25 grootste elektronische-voertuigenfabrikanten, dat is meer dan 68 procent van de markt voor elektrische voertuigen. Daarnaast is de software actief in meer dan 175 miljoen voertuigen wereldwijd.
Ook de pre-integratie met Autosar-leveranciers (Automotive Open System Architecture) was een belangrijke reden om BlackBerry QNX te selecteren. Door de hoge compatibiliteit met Posix (Portable Operating System Interface) kunnen ontwikkelaars software schrijven voor een breed scala aan toepassingen met een gemeenschappelijke api.
‘Oem’s zijn constant op zoek naar het juiste softwarefundament voor een veilige en beveiligde architectuur van de hele truck’, zegt Jörg Zimmer, topman bij BlackBerry. ‘Met BlackBerry QNX kunnen we de componenten en functionaliteit leveren die nodig zijn om dit volledig mogelijk te maken.’