Net als veel andere autofabrikanten is Volkswagen in de weer met de ontwikkeling van autonome voertuigbesturing. Kortgeleden sloot het bedrijf een deal met Microsoft, die zijn Azure cloud openstelt voor het zogeheten Automated Driving Platform (ADP) van VW.
Volkswagen en Microsoft werken al langer samen. Sinds 2018 noemen ze elkaar strategisch partner bij de ontwikkeling van de Volkswagen Automotive Cloud, de cloudomgeving van toekomstige digitale en mobiele diensten voor alle merken van de Volkswagen Group, zoals VW, Audi, Seat, Škoda en Porsche.
Nu is ook formeel vastgelegd dat de softwaredivisie van de autofabrikant de cloudomgeving van Azure gaat gebruiken voor de ontwikkeling van zelfrijfunctionaliteit in auto’s. De divisie, genaamd Car.Software.Organisation, krijgt daarmee toegang tot de rekenkracht en datavoorzieningen van het cloudplatform. Bovendien worden in de toekomst alle VW-auto’s verbonden met deze cloudomgeving. Dit proces zou in 2022 van start gaan, vertelt Zoran Lazovski aan de Duitse zakenkrant Handelsblatt. Hij geeft leiding aan de VW Automotive Cloud.
ADAS en ADS
Vanuit Azure ontwikkelt Car.Software.Organisation diverse systemen die de chauffeur moeten ontlasten tijdens het autorijden. Het gaat enerzijds om rijhulpsystemen die op termijn de gehele besturing van het voertuig overnemen (Advanced Driver Assistance Systems: ADAS), en anderzijds om systemen die de chauffeur bij bepaalde handelingen ondersteunen (Assisted Driver Systems: ADS).
Het idee achter ADAS en ADS is dat daarmee de veiligheid van bestuurder en passagiers vergroot, de verkeersoverlast vermindert en de effecten op het milieu verkleinen. Dergelijke technologie vereist echter behoorlijke rekenkracht. Volgens Microsoft gaat het dagelijks om petabytes aan data over wegen en weer, routeobstakels en rijgedrag. Deze gegevens vormen de input voor het trainen, simuleren en valideren van functionaliteit. Machine learning is daarbij een belangrijk aspect.
Eén grote database
Door veel van deze data en processen onder te brengen in Azure, wordt het voor de ontwikkelaars van de ADAS- en ADS-systemen eenvoudiger om met grote aantallen variabelen en hoeveelheden data te werken. In één grote database worden ‘echte’ verkeersgegevens gecombineerd met simulatiegegevens. Volgens VW en Microsoft verkort dit de ontwikkelcycli van maanden tot weken en vergemakkelijkt dit het beheer van de enorme databerg.
Dat VW kiest voor Microsoft Azure komt volgens Handelsblatt doordat Microsoft zelf niet bezig is met zelfrijdende voertuigen. ‘s Werelds grootste cloudleverancier Amazon heeft een eigen dochterbedrijf Zoox dat software voor dergelijke auto’s ontwikkelt. En Google, de nummer drie cloudleverancier, is actief met Waymo, de zelfrijdende auto die in enkele Amerikaanse steden al op de weg is. Bovendien werkt Google samen met concurrenten als Volvo en General Motors.