De Hype Group, een Duits platform voor het beheer van innovaties, neemt het eveneens Duitse Innospot over. Voor Hype dat financieel wordt ondersteund door het Haagse Main Capital, is dit de derde acquisitie in korte tijd. Afgelopen december trad HLP toe, leverancier van software waarmee de uitvoering van ideeën in een organisatie is te volgen. En begin vorige week werd Viima, een Finse leverancier van software voor ideeën- en innovatiemanagement, toegevoegd.
Innospot is een op artificial intelligence (ai) gebaseerd startup-scoutingplatform. Klanten van Hype kunnen voortaan niet alleen hun interne innovatieprocessen beheren maar ook over de grenzen van hun organisatie heen kijken en nieuwe bedrijven en opkomende technologieën ontdekken. Opgericht in 2017 claimt Innospot te zijn uitgegroeid tot een van de grootste platforms voor het ontdekken van startups. Met ai wordt gekeken in welke categorie nieuwe startups vallen. Inmiddels zitten er meer dan 550.000 bedrijven in het platform. Wekelijks komen daar gemiddeld vierduizend bij.
De profielen van deze bedrijven worden aangevuld met informatie van hun websites alsmede een grote verscheidenheid aan publieke en externe databronnen. Met behulp van een zoekmachine kunnen gebruikers snel opkomende concurrenten of potentiële nieuwe partners identificeren. Innospot werkt ook als een scout die klanten helpt om interessante bedrijven te vinden. Allianz, Beiersdorf, Siemens Healthineers, Audi en Linde behoren tot de klanten.