De Kamer van Koophandel (KvK) verwacht voor een broodnodige modernere dienstverlening de komende jaren sneller software te moeten ontwikkelen. Daarvoor heeft het via een aanbesteding externe hulp ingeschakeld. Ordina heeft deze tender voor een 'agile softwareontwikkel- en beheerpartner' gewonnen. Daarbij werkt de it-dienstverlener samen met Group9. Het tweejarig contract heeft een geraamde waarde van zo'n twintig miljoen euro.
De KvK wilde via een raamovereenkomst één partner contracteren die de organisatie kent en in teams kan werken om op termijn kennis over te dragen zodat het zelfstandig bestuursorgaan op termijn zelf nieuwe software kan doorontwikkelen. Ordina won deze aanbesteding uit een groep van zes inschrijvers. Het it-huis uit Nieuwegein is al jarenlang it-partner op tal van projecten bij de ondernemersondersteuner.
Ordina gaat nu zes ‘high performance teams’ inrichten die nieuwe apps gaan bedenken voor de KvK. Deze teams werken vanuit een multidisciplinaire, agile-aanpak, wat moet resulteren in het sneller opleveren van innovatieve software. Daarbij werkt Ordina samen met partner Group9 uit Vught die de benodigde Java-expertise inbrengt. Andere technologiestacks die worden ingezet zijn onder meer Mendix en Pegasystems.
De KvK heeft al jaren grote moeite met het moderniseren van het it-landschap. In 2019 maakte het Bureau ICT-toetsing (BIT) nog gehakt van het it-programma Kern Gezond. Dat programma werd begin 2017 gestart om de systemen achter het handelsregister te consolideren en te vernieuwen, maar boekte weinig voortgang terwijl de kosten opliepen. Ook in de jaren daarvoor verspijkerde de KVK voor tientallen miljoenen aan ict zonder noemenswaardige vooruitgang.
Ik vind altijd wel schrijnend dat partijen zoals KvK denken dat een partij zoals Ordina de juiste club is om te helpen met deze problematiek. Termen zoals ‘high performance teams’ is een marketingterm en in de praktijk echt een wassen neus. Waarschijnlijk is het over 3 jaar nog steeds slecht en niet gemoderniseerd.
Het handelsregister heeft een doel en de wettelijke verplichtingen hierin zijn een ‘winkelnering’ waarover wat vragen gesteld kunnen worden als we kijken naar de kosten. Want weten met wie je zaken doet (onderzoeksplicht) is niet gratis terwijl de informatie die je koopt uiteindelijk maar matig van kwaliteit is. De kern van de KvK is het handelsregister maar deze blijkt nogal wat fouten te bevatten omdat er uiteindelijk weinig controle is op de vulling ervan.
Kom er maar in kleine WC-eendjes want ik heb dus niet alleen jullie KvK-nummer, de KvK lekte jarenlang gegevens via het handelsregister. Tegenwoordig anonimiseren ze bepaalde gegevens in de notariële akten maar ik heb wel een punt gevonden wat op grote schaal net zo vervelend kan zijn als het scorebord van Computable. De geïnformeerde lezer begrijpt me want wat als we massaal de documenten op te gaan vragen die niet geanonimeerd zijn om vervolgens af te zien van opvraging?