KPN zet een streep door alle hostingdiensten van Xs4all. Het moederbedrijf trekt per 1 oktober de stekker uit de hostingdiensten. De duizenden Xs4all-klanten moeten voor die datum hun hostingactiviteiten stopzetten of verhuizen naar een nieuwe hoster. Een opvallende move, aangezien er bij de overname beloofd is dat er niks voor deze klanten zou veranderen. Het actiecomité Xs4all Moet Blijven is niet te spreken over de gang van zaken. Het vindt dat de ‘ontmanteling van Xs4all in het geheim is begonnen’.
Xs4all voorziet enkele duizenden klanten van hostingdiensten. KPN laat in een reactie aan Computable weten dat er een afweging is gemaakt over het voortbestaan van deze diensten. Naar eigen zeggen is dit een hele kleine activiteit, waardoor besloten is om hiermee te stoppen.
Klanten krijgen de keuze om de hosting op te zeggen of te verhuizen naar een andere aanbieder. De klant volgens moederbedrijf KPN vrij om zelf de nieuwe hoster uit te kiezen, maar noemt wel Argeweb als partner. Die webhoster was vijf jaar in handen van KPN en eind 2019 is verkocht aan Total Webhosting Solutions.
Ophef
Het actiecomité Xs4all Moet Blijven spreekt over de ontmanteling van Xs4all. ‘Er was ons door KPN beloofd dat er niets zou veranderen als Xs4all zou worden opgeheven. Nu blijkt echter dat nota bene álle hosting verdwijnt’, aldus een woordvoerder.
Het actiecomité beklaagt zich voor alles over de communicatie van KPN: ‘Opvallend genoeg is dit nog niet breed bekend gemaakt door KPN: tal van klanten hebben de mail nog niet gehad.’ Zo is er geen aankondiging op de website van Xs4all en op Xs4all.nl/hosting staan nog steeds de opties voor verschillende pakketten om websites en databases bij Xs4all te hosten. Klanten die al wel een mail hebben gehad eind maart worden verwezen naar een andere site, te weten Xs4all.nl/hostingdiensten, waarop valt te lezen dat alle hosting per 1 oktober verdwijnt. ‘Meerdere Xs4all -klanten laten ons weten erg geschrokken te zijn van de aankondiging.’
KPN vertelt aan Computable dat het open en transparant is naar klanten over het stopzeggen van de dienst. ‘We zijn gisteren gestart met het informeren van onze klanten. Kleine batches van zo’n honderd klanten worden per mail geïnformeerd. We kiezen bewust voor deze gefaseerde communicatie, zodat we de klanten goed kunnen begeleiden in het verhuizingsproces’, aldus woordvoerder Hans van Zon.
Ik ben jaren tevreden klant van XS4ALL geweest, hun technologie en vooral service was uitzonderlijk – daar zou KPN nog wat van kunnen leren. Toen KPN aankondigde XS4ALL te gaan inlijven, ontstond al vrees dat de kwaliteit die XS4ALL levert zou gaan verdwijnen. Ondanks allerlei beloftes wordt toch weer aan een kwaliteitsmerk geknaagd; KPN vind (onterecht) dat het grote bedrijf dit ongetwijfeld allemaal veel beter/efficiënter kan….. Jammer.
De vraag is of KPN open en transparant is geweest bij de overname (en niet of ze nu open en transparant zijn naar klanten over het stopzeggen van de dienst). Wat zijn de standpunten van KPN en de oude eigenaren van XS4ALL hierover?
Dit was toch al duidelijk: KPN die transparant is en afspraken nakomt…
“Maximo Ibarra, de voormalig CEO van KPN, had eerder op een aandeelhoudersvergadering van KPN aan bezorgde XS4ALL-klanten expliciet en herhaaldelijk laten weten dat er niets voor hen zou veranderen. “Nothing will change,” zei hij toen. Hij voegde zelfs toe: “Nothing means nothing”.”
… en dat blijkt…
Waarom zouden ze niet verkopen, als de klanten zo tevreden zijn ?
Wellicht valt met kwaliteit gewoon te weinig geld te verdienen.
Teleurstellend! Gelukkig is er nu wel Freedom Internet
Er zijn nog steeds KPN-ers die erg trots zijn dat ze bij KPN werken en er beroepsmatig een stuk trots en identiteit aan ontlenen. Maar tegen koele en kortzichtige rekenmeesters die zelf hun aanzien (en goed betaalde positie) ontlenen aan omzet-omvang en daarvan (vaak volkomen onterecht) af te leiden status, is weinig bestand. Als Deutsche Telekom straks (alles of de mobiele tak van) KPN inlijft, wordt het op hun beurt voor de trotse KPN-ers slikken. Maar ja, moet je maar niet bij zo’n klein spelertje op het wereldtoneel blijven zitten, de grote jongens winnen het toch op den duur! RIP XS4All, toch nog lang volgehouden daar bij die grote stiefmoeder.
Misschien dat een speciaal overstap-aanbod door Freedom Internet ook onderdeel van hun overstap service kan worden? (grapje, ze geven nu aan dat het als kleine speler is het uitdagend om concurrerend te blijven op de hostingmarkt, dus ja, zo’n nu nog kleine Freedom die de fakkel wil overnemen kan natuurlijk geen goed advies zijn). Toch blijven de echte aanstichters van dit leed degenen die XS4All indertijd aan KPN verkocht hebben, en blond waren ze niet, dus dit was te verwachten, imho.
@FredTenHage Exact mijn idee, op het moment dat de boel verkocht wordt aan KPN dan kan je niet verbaasd zijn over dit soort ontwikkelingen. Waar de verkoop toen mee te maken had, het zelf financieel niet meer rondkrijgen of de technische mogelijkheden, dat weet ik niet meer. De eigenaren van toen hebben geincasseerd. Al dacht ik wel dat het onder voorwaarden was maar de tijd doet zijn werk.
Wel nog even gekeken naar hosting en KPN. Ze doen wel iets in die richting lijk het, kies je eigen .com domein zegt de site en iets met voorgebakken websites aan de hand van templates.
Heb zelf nog altijd een email adres van xs4all wat me op dit moment 15 euro per maand kost. Dom he?