Ben je actief als chief information officer (cio)? Dan ben je al lang niet meer enkel verantwoordelijk voor infrastructuur, data en legacy-systemen. Integendeel, ook processen, groei, personeel en ontwikkeling zijn zaken waarmee de moderne cio te maken krijgt.
De cio moet ervoor zorgen dat de beschikbare technologieën niet alleen ten dienste staan van in- en externe gebruikers. Het is ook de taak om iedere medewerker de technologie optimaal te laten gebruiken om het werk te doen. Om dit in goede banen te leiden, zijn in de toekomst bij organisaties nieuwe infrastructuren nodig. Pas dan functioneren medewerkers optimaal.
Het lijkt er dus op dat de cio belast is met het realiseren van een ware transformatie binnen de hele organisatie. De nieuwe technologieën, toepassingen en mogelijkheden vragen namelijk nogal wat van medewerkers. Wanneer een traditionele organisatie de switch naar een digitale basis weet te maken, heeft dat impact op de werkvloer. Niet alleen qua uitvoerende werkzaamheden, maar ook wat het vraagt van mensen. Een digitale transformatie kun je dan ook vergelijken met een cultuurverandering. En zo heeft de cio ineens de uitdagende taak om iedereen hierin mee te krijgen. Een cio zal in dit traject dan ook onlosmakelijk verbonden zijn met zijn collega’s van hr.
Alle fronten
Maar alleen een cultuurverandering is niet genoeg. Gartner voorspelt dat de druk van de digitale transformatie voelbaar zal zijn op alle fronten. Zo ook op het gebied van vaardigheden van medewerkers. De digitale transformatie vindt razendsnel plaats binnen organisaties. Daardoor kunnen medewerkers vaak het tempo niet bijhouden.
Dat lijkt geen taak te zijn die direct verband houdt met het werk van een cio, maar vergis je niet. Niet alleen hr is verantwoordelijk voor het juiste personeelsbestand op it-niveau. Ook voor cio’s is het zaak om een constante aanvoer van talent te hebben en de talenten van bestaande medewerkers meer bloot te leggen. De vraag naar personeel verandert, en dat zal een cio als eerste moeten herkennen en delen met zijn hr-collega’s. De cio weet immers als beste wélke vaardigheden nodig zijn om een sterk team samen te stellen. Hij of zij weet precies welke medewerker welke talenten verder moet ontwikkelen.
En zo vindt de moderne cio zich opeens niet meer verantwoordelijk voor enkel systemen, data en infrastructuren, maar ook voor mensen, cultuur en talentmanagement.
Ed Diver, cio Digital Realty