Digitaal bankieren is niet nieuw – grote banken zijn halverwege de jaren negentig al begonnen met het aanbieden van diensten rondom het internetbankieren. Toch staat de traditionele bankensector onder grote druk door de snel toenemende verwachtingen bij de consument, de veranderende regelgeving en de alsmaar groeiende concurrentie van digitaal onderlegde disruptors.
Jongere Gen Z-klanten zijn nou eenmaal eerder geneigd om alternatieve betaalmethoden te gebruiken, zoals mobile wallets of p2p-betalingen (denk aan de terugbetaal-app Tikkie), terwijl bedrijven steeds vaker de voorkeur geven aan realtime digitale betalingen. Hiermee kunnen bedrijven hun efficiëntie verbeteren, de kosten verlagen en hun cashflow beter beheren.
Bovendien versnelt de aanhoudende wereldwijde gezondheidscrisis de verschuiving naar realtime contactloze digitale betalingen. 56 landen zijn inmiddels live met realtime-betalingen en zes landen hebben hun volume aan realtime-betalingen het afgelopen jaar meer dan verdubbeld. Voor Nederland geldt dat het Europees voorop loopt wat betreft de adoptie van realtime-betalingen, dankzij een gezamenlijke implementatie van de grote banken onder leiding van Betaalvereniging Nederland.
Interconnectie
In dit snel veranderende landschap ontstaan regelmatig nieuwe bedrijfsmodellen; digital natives, fintechs en banken werken samen aan nieuwe bank- en betaaldiensten die ze in de cloud aanbieden. Denk aan het Nederlandse Cobase – een ING-dochter dat zakelijke rekeningen bundelt – dat onlangs een samenwerkingsovereenkomst sloot met de Noord-Europese bank Nordea en het Franse Crédit Agricole. Of het Amsterdamse bankenplatform Five Degrees dat zijn techniek levert aan ABN Amro, Van Lanschot en Knab.
Dit soort samenwerkingen versnelt verdere innovatie; digitale ecosystemen breiden zich op deze manier uit en spreken zo weer nieuwe deelnemers aan. Maar om deze nieuwe digitale diensten met succes te kunnen leveren, is een directe, veilige en betrouwbare uitwisseling van gegevens tussen partners nodig. Interconnectie kan dit bieden.
Baas heeft Fintechs en banken nodig
Fintechs geboren in de cloud hebben de ut-infrastructuur, vaardigheden en wendbaarheid om digitale bank- en betalingsdiensten op aanvraag te leveren. Ze kunnen deze baas-capaciteiten (banking-as-a-service) bovendien aanbieden aan elk merk dat financiële diensten wil integreren in hun klantervaring. Baas wordt ook wel ‘embedded finance’ genoemd en stelt bedrijven in staat om nieuwe producten en diensten te creëren langs het klanttraject.
Maar het ontbreekt fintechs doorgaans aan de middelen en de wettelijke vergunningen om financiële transacties uit te voeren. Dat is waar de banken in het spel komen. Om ervoor te zorgen dat stortingen en overschrijvingen veilig verlopen, gelden er strenge regels voor banken die bovendien vaak verzekerd zijn tot een bepaald bedrag per spaarder. Daarnaast heeft de bank van oudsher een sterke relatie met de klant. Dit geeft ze een voordeel; ze worden door de consument als veilig en betrouwbaar aangemerkt. Dit maakt dat fintechs en banken op verschillende manieren kunnen optrekken, zodat ze samen baas-diensten op de markt kunnen brengen:
- Fintechs kopen een bank die al een licentie heeft, zoals Jiko die Mid Central National Bank in de VS koopt of Raisin GmbH die MHG-Bank AG in Duitsland koopt.
- Fintechs werken samen met een bank en lenen hun licentie, zoals Chime die samenwerkt met Stride Bank, N.A. en The Bancorp Bank.
- Fintechs verwerven een eigen licentie (een langdurig proces dat tot drie jaar kan duren) zoals Railsbank in het Verenigd Koninkrijk of Varo Money in de VS.
- De bank werkt samen met een fintech zodat deze baas-diensten kan lanceren, zoals Deutsche Bank die samenwerkt met Traxpay om technologieën en oplossingen voor de financiering van de supply chain te integreren in haar eigen aanbod.
Regelgeving geeft vorm aan het partnermodel
Regelgeving kan ook van invloed zijn op het partnermodel. Zo verplichten wetten in het kader van Open Banking en psd2 in de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk banken om api’s open te stellen voor externe ontwikkelaars, waardoor fintechs gemakkelijker toegang kunnen krijgen tot bankgegevens. Dit soort regelgeving vermindert de onzekerheid voor startups en versnelt de innovatie in het Europese banksysteem. Challenger banks zoals Revolut (Verenigd Koninkrijk) hebben ook geprofiteerd van speciale licenties die hen in staat stellen om rechtstreeks deposito’s te accepteren, betalingen te verwerken of leningen te verstrekken.
In de VS versnelt het Durbin-amendement de partnerschappen tussen kleine en middelgrote banken en fintechs, maar op een andere manier. Het amendement, dat sinds 2011 van kracht is, had tot doel de prijzen voor consumenten te verlagen via lagere tarieven voor banken wanneer klanten debetkaarten gebruikten. In werkelijkheid hebben de banken de tarieven die consumenten betalen juist verhoogd om de gederfde inkomsten te compenseren. Maar het Durbin-amendement stelt financiële instellingen met minder dan tien miljard dollar vrij, waardoor ze ideale partners vormen voor fintechs.
Hoe baas werkt
Onderstaand schema laat een hybride digitale architectuur voor baas zien met een mix van on-premise, colocatie en publieke/private cloud-elementen. In dit voorbeeld is de bank de licentiehouder die samenwerkt met de fintech baas-aanbieder, zodat er geïntegreerde financiële diensten kunnen worden geleverd aan een bepaald merk (zoals een retailer of een transportbedrijf). De bank werkt ook samen met andere fintechs voor realtime- en grensoverschrijdende betalingen, hoewel ze alle kaarttransacties zelf afhandelt. Interconnectie is van cruciaal belang om te zorgen voor veilige, lage-latency-datastromen tussen de partners en de digitale infrastructuur in de regio’s waar baas wordt aangeboden.
Dit soort partnerschappen groeit gestaag uit tot ecosystemen waar financiële diensten worden uitgewisseld en partijen verbinden, denk aan clouds, netwerken, banken, fintechs, betaalrails, fraudedetectie en andere dienstverleners. Door hun digitale infrastructuur dicht bij deze ecosystemen te plaatsen en gebruik te maken van een interconnectie-aanpak kunnen zowel banken als fintechs hun concurrentievoordeel optimaal benutten.
Interconnectie biedt een meer schaalbare, betrouwbare en veilige manier voor de verplaatsing van gegevens tussen de leden van de waardeketen dan het publieke internet. Met een interconnectie-strategie kunnen banken en fintechs een digitale kern inzetten, zich over edge locaties uitstrekken en hun mogelijkheden vergroten door middel van digitale uitwisseling. En dat is dan ook wat nodig is in deze digitale draaikolk, die ook de traditionele bankensector niet ontziet.
Auteur: Adrian Mountstephens, business development senior manager Equinix