Twee oud-topmannen van Amazon delen in hun boek Working Backwards de geheimen achter het succes van dat bedrijf. Bill Carr, voormalig technisch adviseur en rechterhand van Amazon-oprichter Jeff Bezos, en Colin Bryar, voorheen verantwoordelijk voor muziek- en videodiensten, doen een boekje open over cultuur, leiderschap en best practices van het bedrijf.
Het 304 pagina’s tellende boek (ISBN 9789400512030), met de ondertitel ‘Inzichten, verhalen en geheimen van Amazon’, is een praktische gids voor leidinggevenden die ‘Amazoniaanse’ wijsheden in hun bedrijfsvoering willen smeden. Naast leiderschapsprincipes, bedrijfskundige mechanismen, stappenplannen en feedbackloops is er ook ruimte voor verhalen en anekdotes. Al met al geeft het boek een mooi inzicht van binnenuit hoe de uitvindingenmachine Amazon uitgroeide tot een van de waardevolste bedrijven ter wereld.
In het vijfde hoofdstuk – Terugwerken: Begin met de gewenste klantervaring – komt de methode aan bod waardoor Amazon-oprichter Jeff Bezos kon uitgroeien tot de rijkste man op aarde. De auteurs delen dat Amazon vanaf de oprichting in 1994 bij productontwikkeling met de klant begint en daarvandaan terugwerkt.
Daardoor staat niet het productontwerp centraal, maar de gewenste klantervaring. Als hulpmiddel schrijven de ontwikkelaars eerst een persbericht over de productlancering (zonder dat er dus een product ontwikkeld is) en stellen ze een lijst op met veelgestelde vragen op. De bekende frequently asked questions. Daarmee hopen ze de klantbehoefte haarscherp te krijgen voordat ze aan het ontwikkelen slaan. Het hele doel van dat ‘terugwerkdocument’ is een verschuiving van een intern bedrijfs- naar een klantperspectief.
AWS
Het proces van ‘terugwerken’ heeft volgens de schrijvers ook een hoofdrol gespeeld in de groei van de webdienstentak Amazon Web Services (AWS). Door de overgang van fysieke naar digitale media komt rond het jaar 2000 het voortbestaan van Amazon in gevaar. Ongeveer driekwart van de producten die het bedrijf op dat moment verkoopt, zijn fysieke producten. Carr en Bryar beschrijven hoe er in sneltreinvaart online-diensten ontwikkeld worden volgens het ‘terugwerkprincipe.’ Er komen steeds meer softwareontwikkelaars in het bedrijf die hun gedachten en ideeën uitkristalliseren met het principe van het persbericht en de veelgestelde vragen.
Overigens is die weg naar online-diensten niet ongeplaveid. De schrijvers delen dat van de eerste zes door AWS ontwikkelde diensten er maar twee succesvol zijn: Amazon3 (Simple Storage Service) en Amazon EC2 (Elastic Compute Cloud). De misbaksels worden niet genoemd. Het laat zien dat het terugwerkproces geen wondermiddel is.
Uiteindelijk wordt er op basis van de in het boek genoemde principes toch een enorme sprong gemaakt met AWS. Carr en Bryar schrijven in het hoofdstuk over AWS: ‘Wat begon als een kleinschalig experiment waarbij we productdata in XML aan onze affiliates (aangesloten bedrijfspartners – red.) beschikbaar stelden is uitgegroeid tot één van de grootste segmenten van Amazon, een segment dat in 2019 35 miljard dollar aan omzet heeft gebracht.’ De auteurs stellen dat ‘eigendom’, ‘bedenken en vereenvoudigen’ en ‘groot denken’ de ‘Amazoniaanse’ principes zijn die van het zaadje dat AWS ooit was een machtige eik maakte.
Individu
De auteurs zijn ervan overtuigd dat het succes van Amazon niet is bereikt door de genialiteit van één individu. De vastberadenheid waarmee een reeks van helder geformuleerde principes is uitgevoerd, is het succes achter het bedrijf. Voor wie het allemaal nog eens na wil lezen, zijn deze voor het eerst gebundeld in één boek: Working backwards.