De afgelopen jaren zetten de meeste organisaties volop in op het verzamelen van data. Op dit moment worden deze data vooral gebruikt voor het maken van rapportages en dashboards. Maar er is meer mogelijk, de informatie vormt namelijk de basis voor voorspelmodellen. Het is nu dé tijd om echt met artificial intelligence (ai) en machine learning aan de slag te gaan.
Door deze technologieën toe te passen gaan organisaties van voor data werken, naar de data voor hen laten werken. En kunnen ze technologie meer waarde toe laten voegen. Enkele ontwikkelingen zorgen ervoor dat deze stap nu is te zetten.
Gartner denkt dat het gebruik van de cloud in 2024 mainstream is geworden. Dit legt de basis voor een nieuwe grote golf van technologische disruptie in de vorm van artificial intelligence, aldus Gartner. Om voor te blijven op concurrenten is het zaak nu al gebruik te maken van de cloud en ai. De reeds verzamelde data is namelijk door de cloud makkelijk toegankelijk en aan elkaar te koppelen. Gekoppelde data levert nog meer inzichten op met behulp van de juiste tooling.
Smart herkenning
Ten tweede is de benodigde tooling om aan de slag te gaan met ai en machine learning inmiddels veel toegankelijker. Techbedrijven waaronder Microsoft hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het ontwikkelen van applicaties met de nieuwste technologieën. Aan bijvoorbeeld data opslagplatformen wordt ai en machine learning toegevoegd zodat de opgeslagen data gelijk leidt tot inzichten. Steeds meer applicaties krijgen een ai-component. Hierdoor hoeven organisaties zelf geen algoritmes te ontwikkelen of een volledige oplossing te bouwen. Wat de inzet van deze technologie minder kostbaar maakt.
Tot slot komen er steeds meer goede use-cases beschikbaar om organisaties te laten zien wat deze technologieën voor hen in de praktijk kunnen betekenen. Denk aan predictive maintenance. Via sensoren en metingen wordt onderhoud aan machines precies op het juiste moment uitgevoerd. Niet meer te vroeg (preventief) of te laat (correctief).
Een andere use-case is smart herkenning van bezoekers met behulp van visuele ai. Het systeem herkent een bezoeker vanaf het kenteken tot aan de balie waardoor een snellere en betere service geboden kan worden. Van het automatisch openen van slagbomen, een medewerker die een notificatie over zijn bezoek ontvangt tot het weergeven van de route naar de juiste vergaderzaal. Kortom, ai en machine learning gaan een vlucht nemen.
Auteur: Carlo van Haren, competence lead ai en machine learning Winvision