Als de pandemie ons iets heeft geleerd op zakelijk gebied, dan is het wel dat snelheid essentieel is om operationeel te blijven. Dit keer was het de pandemie die impact had op de activiteiten en omzet, maar er zijn altijd onverwachte gebeurtenissen waar je als bedrijf op moet acteren.
Snel corrigerende maatregelen kunnen nemen, is als bedrijf niet slechts een strategie, maar pure noodzaak. Hoewel veel beslissers in het bedrijfsleven begrijpen dat modernisering fundamenteel is om snel te schakelen van het oude naar het nieuwe normaal, weten ze niet waar ze moeten beginnen en hoe ze daarnaast de transformatie voortzetten. Een goed startpunt voor bedrijven is om de kennis en ervaring in te roepen van ervaren experts.
Maximaliseer weerbaarheid
Het kan goed zijn dat in de huidige situatie het voortdurende gebrek aan voorspelbaarheid voorlopig de boventoon blijft voeren bij bedrijven. Bepaalde trends lijken echter blijvend – dus ook als de pandemie de wereld niet meer domineert – zoals de toegenomen adoptie van e-commerce, werken op afstand en telehealth. De stijgende online-vraag, in combinatie met nieuwe bestedingspatronen en fluctuerend consumentengedrag, kan de supply chains onder druk zetten, de servercapaciteit en beveiligingsproblemen vergroten en de fysieke en digitale infrastructuren van organisaties uitdagen.
Deze nieuwe risico’s komen boven op de traditionele uitdagingen op het gebied van cyberveiligheid, milieu en regelgeving waarmee bedrijven te maken hebben. Bedrijven die geen gebruik maken van digitale technologie om meer waarde uit het bedrijf te halen, kunnen geconfronteerd worden met voortdurende commerciële schommelingen met kostbare, verouderde of onpraktische bedrijfsprocessen.
Concurrentievermogen vergroten
Wanneer het vermogen om snel te kunnen veranderen het nieuwe concurrentievoordeel wordt, moeten bedrijven organisatorische capaciteiten ontwikkelen die een snelle aanpassing mogelijk maken. De disrupted zakelijke markt van vandaag de dag laat de noodzaak van planning en pro-activiteit zien. Bedreigingen kunnen in een oogwenk ontstaan en in zo’n hoge snelheid evolueren dat het een enorme gok kan zijn om ze het hoofd te bieden zonder een mitigatiestrategie en een reeds bestaande aanpasbare infrastructuur.
Digitaal vaardige organisaties hebben een betere positie om te reageren op snel veranderende situaties. Zo identificeren bedrijven die werknemers toegang geven tot up-to-date tools zoals digitale platforms, geavanceerde analyses en externe connectiviteit, vaak zakelijke kwetsbaarheden. Daarnaast verzamelen ze bruikbare informatie en maken ze gebruik van nieuwe kansen om bestaande technologie en processen eerder te benutten. Door flexibeler te zijn, wordt de impact van aanhoudende schommelingen en onverwachte bedreigingen voor de bedrijfscontinuïteit verminderd. Hoewel het implementeren van een cultuur van zakelijke veerkracht een groot groeipotentieel biedt, bestaan er ook grote uitdagingen voor de implementatie en het behoud ervan. Daarom is het kiezen van de juiste partner zo belangrijk.
De juiste partner kiezen
Om de digitale transformatie van je organisatie goed uit te voeren en vorm te geven, kan het van grote toegevoegde waarde zijn om een externe partner in te schakelen. Welke vorm de nieuwe wereld straks ook aanneemt, een strategische partner kan bedrijven helpen om op korte en lange termijn efficiëntieverbeteringen aan het licht te brengen en productiviteit te vergroten.
Let bij het zoeken naar een partner op de volgende zaken:
- Kennis
De kennis van een partner moet passen bij je bedrijf, Zo zoek je als internationaal bedrijf een partner die kan inspelen op de verschillende eisen van specifieke landen.
- Ervaring
Omdat elke branche anders is, is het handig als jouw partner enige kennis heeft van de uitdagingen zodat je snel van start kan gaan met de transformatie.
- Pro-activiteit
Zorg ervoor dat je partner je zakelijke uitdaging goed begrijpt en je uitdaagt om écht te transformeren.
- Begeleiding
Een partner moet je kunnen begeleiden op meerdere bedrijfslagen: als het management het beleid transformeert, betekent dat niet meteen dat er ook operationeel veranderingen doorgevoerd worden.
- Inspiratie
Laat je daarnaast vooral inspireren door hoe andere beslissers in het bedrijfsleven hun huidige uitdagingen aanpakken.